Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is de herkeuring #Wajong?

Hi,

Onlangs las ik dit nieuwsbericht: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5273/Werk/article/detail/3466749/2013/06/28/Klijnsma-alle-Wajongers-opnieuw-keuren.dhtml

Deze mevrouw lijkt zich eigenlijk niet helemaal te realiseren wat de gevolgen zijn voor mensen met pyschische en of autisme die zich moeilijk een mensen/omgeving kunnen aanpassen, dus mijn 2 vraagjes zijn:

Wanneer kun je dat herkeuring verwachten?
Wat zijn de gevolgen voor mensen die autisme hebben, worden die dan ook in de bijstand gezet?

Alvast heel erg bedankt iig!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
469

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jetta Klijnsma is zelf gehandicapt! Wel staatssecretaris. De bedoeling is te keuren in 2014 en de regeling zou dan ingaan in 2015. Maar zover is het nog niet.
Autisten, als ze uit de Wajong moeten, worden aan een baan geholpen die bij hen past. Ik weet dat bepaalde computerbedrijven graag autisten in dienst hebben omdat die zo vreselijk goed zijn in hun vak. Misschien hebben ze met andere dingen heel veel moeite, maar vaak kunnen autisten iets heel erg goed. Ik ken bijv. een concertpianist die autistisch is en super prachtig speelt. Hij wil alleen niet alleen in een taxi en dat publiek valt hem nauwelijks op, dus buigen, nou één keer en wegwezen. So what?.
Pas al de gemeentes geen baan kunne creëren voor de persoon die de Wajong uit moet, komt de bijstand om de hoek kijken. Eerst echter een baan.
Zoals Jetta Kleinsma zegt: gehandicapten zijn niet zielig en het is raar als ze op de bank gehandicapt gaan zitten wezen terwijl ze zo veel wel kunnen.

Toegevoegd na 1 uur:
De bedoeling is ook dat de banen zich aanpassen aan de mensen en niet, zoals normaal gebeurt, omgekeerd. Want dat werkt niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding