Waarom schiet de AEX beurs omhoog, of keldert omlaag als de beurs op Wallstreet open gaat?

Vrij standaard gaat bij mij tussen 17:00 en 17:30 uur de TV aan op RTLZ. Niet zozeer dat ik me interesseer in aandelen. Maar omdat het wat meer zakelijk nieuws is dan dat bij de journaals zelf komt...

Wat me al vaker is opgevallen is dat er zo'n grafiekje in beeld komt dat vrij lang heen en weer schommelt binnen kleine marges. Maar dan ineens omhoog, of omlaag schiet rond de tijd dat de beurs in New York open gaat...

Waarom is dit altijd afhankelijk van de beurs in New York. En bijvoorbeeld niet die van Tokyo, of Moskou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wall Street wordt inderdaad als 1 van de belangrijkste beurzen aanzien. Dus bij de opening (zelfs vooropening) kan dit een impact geven op de beurzen in Europa.

Maar niet alleen Wall Street heeft een invloed... 's Morgens bvb kunnen de Zuid-Aziatische beuren/Japan ook voor een positieve of negatieve tendens zorgen op de opening van de beurzen in Europa.

Met de huidige communicatie en internet is de ganse wereled aan mekaar gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt logisch...

Andere antwoorden (2)

New York rules. En Moskou en Tokyo (en Parijs, Madrid, Londen, ...) in veel mindere mate. New York is gewoon toonaangevend omdat USA de belangrijkste economische macht in de wereld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat computers zo geprogrammeerd zijn dat ze bij het bereiken van een bepaalde koers automatisch beginnen te kopen of te verkopen.