Ik ben freelancer (opbrengst overig werk) en val binnen de kleine ondernemersregeling. moet ik bij de aangifte IB de btw erbij doen of niet ?

kan het niet vinden in de hulpfunctie, had wel iets gelezen over het "voordeel" van de KOR ? dank u

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt. Bij de aangifte omzetbelasting heeft u aangegeven dat u van de kleine ondernemersregeling gebruikt maakt. Vaak wordt de KOR in de aangifte van het vierde kwartaal toegepast, maar soms ook (bij gelijkblijvende omstandigheden) bij iedere aangifte. In vak 5d heeft u aangegeven hoeveel u terugvraagt. Het totale bedrag wat u met de KOR verrekend heeft telt u op bij uw winst.

Omdat u resultaatgenieter bent telt u het op bij uw 'Resultaat overige werkzaamheden.' Ondernemers tellen het op bij hun winst. Het voordeel uit de KOR wordt dus in uw geval belast met de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet en de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen bedankt

Andere antwoorden (3)

U bent verplicht aangifte voor de omzetbelasting te doen (OB) , ook als u zelf heeft berekend dat u binnen de KOR valt. Daarnaast doet u ook aangifte voor de inkomstenbelasting (IB).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je binnen de Kor valt dat is btw inkomsten. Dus hoort het in de aangifte.
ronron1212
12 jaar geleden
Het saldo van de BTW -die je volgens de KOR niet hoeft af te dragen- komt dan automatisch bij je omzet / ondernemerswinst, waarover je dan uiteindelijk inkomstenbelasting betaalt.