Aanvraag toeslag over voorgaande jaar welke beschikking ontvang ik?

In janauri dit jaar huurtoeslag aangevraagd over 2015, nu zijn de bereichten tegenstrijdig mbt de beschikking.

De een zegt ze moeten eerst je ib 2015 vaststellen dan komt er rond dec dit jaar een definitieve beschikking

de ander zegt voor 1 april aangevraag over het voorafgaande jaar , eerst een voorschotbeschikking , met als resultaat veel eerder de toeslag op mijn rekening , wat klopt nou?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

U krijgt eerst een voorschotbeschikking. Als de aangifte 2015 definitief is volgt de definitieve beschikking van de huurtoeslag. De tijd die de Belastingdienst neemt om een voorschotbeschikking toe te kennen varieert. Dit is afhankelijk van verschillende factoren: alleenstaand / fiscaal partners / medebewoners / fiscaal eenvoudige of ingewikkelde situatie. In principe krijgt u binnen 6 tot 8 weken de voorschotbeschikking.

Als u nu de aangifte 2015 indient is het te verwachten dat de aanslag 2015 op zijn vroegst mei 2015 definitief is. De definitieve berekening toeslagen vindt meestal plaats 6 weken na het definitief worden van de aangifte, dus op zijn vroegst is dat juli 2015.

In tegenstelling tot vroeger gaat de Belastingdienst steeds vaker over tot het direct vaststellen van de definitieve aanslag. Dit gebeurt al bij de meerderheid van de aangiften. En zoals u weet: in maart de aangifte ingediend: u krijgt bericht voor 1 juli.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank fisbel voor de info!