Kan ik bij aankomst Schiphol vanuit buitenland worden aangehouden vanwege een belastingschuld?

Ik woon sinds een aantal jaren in Ierland en wil binnenkort een paar dagen naar Nederland. Nu heb ik een schuld bij de belastingdienst. Kan ik als ik naar Amsterdam vlieg worden aangehouden in Schiphol?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Ja, dat risico loop je. Het advies is dan ook zo schoon mogelijk op vakantie te gaan, want aan die grens kun je helemaal binnenstebuiten worden gekeerd, en komt een openstaande schuld boven water. De kans is dat je direct moet betalen. Dat kun je dus beter tevoren doen om veel ellende te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Als je nederland verlaat dan gaat er om dat je geen belastingschuld of openstaande boetes hebt meer is er niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat over inreizen, dus het probleem zal niet zijn bij binnen komst volgens dit antwoord en het probleem komt dus dan bij als terug gegaan wordt naar Ierland. Dus je krijgt dan bij binnenkomst een uitreisverbod tot je de belastingschuld hebt voldaan of een betalingsregeling hebt getroffen.
In theorie is het mogelijk. Maar er is vrijheid van reizen binnen de EU. Dus je loopt evenveel risico binnen Ierland als in Nederland. Dit is de theorie. De praktijk is dat Nederlandse overheid meer macht heeft binnen Nederland dan in Ierland.
Voor een belastingschuld krijg je een boete. Soms een zeer hoge boete en als je die niet wil betalen dan eventueel een gevangenisstraf.

Dus het is handig om voor dat je naar Nederland gaat bij de Ambassade langs te gaan om een betalingsregeling voor te stellen. Je kunt het gesprek met de belastingdienst ook aan gaan in Nederland. Maar het is wel aan te bevelen om dat gesprek wel aan te vragen voor dat je afreist naar Nederland en de uitnodigingsbrief mee te nemen.

Op Schiphol werken ook belastingambtenaren. Maar dit zijn meer de specialisten op invoerrechten en buitenlandse belasting.

Toegevoegd na 9 minuten:
En andere risico is dat je bij de grens of bij andere controle je Nederlandse of Europese paspoort in moet leveren, omdat je binnen de EU een belastingschuld open hebt staan en de EU niet mag verlaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, als er paspoortsignalering loopt is de kans groot, dat je paspoort wordt ingenomen en dat krijg je pas terug als je de schuld aan de fiscus hebt voldaan.