ik heb exstra pensioen gekregen (afkoop)op het formelier stond een bruto bedrag maar ik krijg netto moet de belasting ook nog geld hebben

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja.
Ik kreeg ook een brief waarin het brutobedrag stond vermeld en dat bedrag krijg je dus niet. Je moet er echt nog belasting over betalen.

Je vraag is trouwens niet zo heel duidelijk gesteld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stop het geld in een lijfrente, anders betaal je nu meer premie loonheffing dan na je 65ste, je zit dan in een lager belastingtarief! Scheelt je meer dan 20% belasting. Laat je goed voorlichten bij je bank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je besluit je pensioen af te kopen is het pensioenfonds verplicht loonheffing in te houden. Vandaar het verschil tussen bruto en netto. De belastingdienst wil inderdaad , zoals u het formuleert, nog geld hebben.

Het blijft echter niet bij die loonheffing beperkt. Belastingplichtigen die besluiten hun pensioen af te kopen zijn ook nog verplicht 20% revisierente te betalen. Dit is een heffing over de waarde van het pensioen. Is het pensioen € 10.000 waard, dan betaal je € 2.000 revisierente. Dit moet je aangeven in de aangifte inkomstenbelasting. Laat hiervoor a.u.b. een deskundige inschakelen om te voorkomen dat je nóg meer belasting betaalt. Overigens: indien het pensioen minder waard is dan ca. € 400 levert dit geen heffing van revisierente op.

Voor de geïnteresseerde lezer onder ons: afkopen van pensioen is zelden een goed idee!