Hoeveel belasting moet ik betalen als ik een huis in Spanje erf?

Mijn vader is Nederlander maar is Spaans ingezeten. Hij heeft daar zijn huis al jaren te koop staan. Wat gebeurd er als hij komt te overlijden? Moet ik dan belasting betalen over de taxatiewaarde (die 6 jaar geleden vele malen hoger was dan nu). En hoeveel is dat dan? En wat als het huis onverkocht blijft? Moet ik dan al die tijd gewoon belasting blijven betalen? Moet ik naast erfbelasting ook vermogensbelasting gaan betalen? Al het geld zit namelijk in het huis hij laat dus geen geld na. Daarnaast moet ik als kind aan de Spaanse staat bewijzen dat ik zijn dochter ben, dat moet via een gerechtelijke procedure. Ik vind het allemaal zo ingewikkeld dat ik van plan ben de erfenis te weigeren maarja het gaat wel om veel geld. Heeft iemand antwoord op een of meerdere van mijn vragen of tips tot wie ik me kan wenden als het zover is? Het lijkt allemaal nogal specialistisch te zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als uw vader zou komen te overlijden kunt u terecht bij de notaris. Een nadeel is dat deze meestal geen verstand heeft van erfbelasting in Spanje. Een contactadres in Spanje is dan handig. Door samenwerking kan een nalatenschap sneller en gunstiger worden afgewikkeld. Een adres zou kunnen zijn (opgezocht op Google): http://www.erfrechtinspanje.nl/

Spanje heft altijd erfbelasting over de zogenaamde situsgoederen zoals onroerend goed. In beginsel wordt uitgegaan van de economische waarde. Dat is de huidige waarde. Schulden van hypotheek verlagen de economisch waarde.

Als u de woning erft, moet u de waarde bij uw aangifte weliswaar vermelden in box 3, maar u kunt in diezelfde aangifte om vermindering ter voorkoming van dubbele belasting vragen. U betaalt dan per saldo € 0 inkomstenbelasting box 3. Uw vader (en u als u erft) betaalt over zijn eigen woning in Spanje geen vermogensbelasting. Dit komt door de hoge vrijstelling van € 700.000 die in Spanje geldt. Voor u geldt dezelfde vrijstelling.

Hoe lang is uw vader al ingezetene van Spanje? Een Nederlandse erflater, die minder dan tien jaar in het buitenland woont, wordt beschouwd als een inwoner van Nederland. (artikel 3, eerste lid, van de Successiewet). Dit houdt in dat de erfgenamen in Nederland belastingplichtig zijn voor de (Nederlandse) successiewet. De meeste landen en ook Spanje heffen erfbelasting als er in dat land gelegen onroerend goed nagelaten wordt. Ook Nederland heft erfbelasting over de buitenlandse woning. Erfgenamen mogen de buitenlandse erfbelasting in veel gevallen verrekenen met de Nederlandse.

Nederland en Spanje hebben geen verdrag ter voorkoming van dubbel betaalde successiebelasting. Het is wel mogelijk een verzoek ter verrekening van belasting in te dienen bij de desbetreffende inspectie, hetzij in Nederland, hetzij in Spanje. Een dergelijk verzoek wordt meestal gehonoreerd.

De tarieven voor het successierecht lopen voor echtgenoten en kinderen vanaf 7,65 procent tot 34 procent. Voor een woning van € 150.000 is de te betalen erfbelasting bijvoorbeeld 18,7%. Voor de echtgenoot, ouders, kinderen en broers en zussen bedraagt de vrijstelling erfbelasting ongeveer 16.000 euro per erfgenaam.De tarieven zijn afhankelijk van het geërfde vermogen en van het eigen vermogen van de erfgenamen. Voor de tarieven van het successierecht maakt het geen verschil of de erfgenaam in Nederland of in Spanje woont.

Googelt u ook eens op: erfbelasting woning spanje abn-amro
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals erg bedankt wij zijn zeer geholpen met uw antwoord !