Moet ik belasting betalen over geld dat ik nog niet heb?

ik betaal al 10 jaar geld aan de belasting over geld dat ik volgend jaar pas krijg

Toegevoegd na 16 uur:
Er is nog een hypotheek op die woning, maar deze staat volledig op naam van mijn ex- vrouw, deze is ook volledig verantwoordelijk voor deze woning. Ik heb alleen nog recht op het ( uitgesteld) afkoopdeel van deze woning. Als je gaat scheiden en 1 partner blijft in de woning wonen, dan moet deze persoon de ander uitkopen. Dan wordt er gekeken wat is de woning waard, min hypotheek bedrag en het bedrag daar boven wordt in 2en gedeeld. Dit wordt normaal gesproken ook afgehandeld op moment dat de scheiding is uitgesproken. In dit geval is het uitgesteld tot de jongste 21 wordt. Het toen afgesproken bedrag is vastgelegd in een convenant ( 2004). Over dit bedrag heb ik geen rente of enig ander gebruik, het kost mij jaarlijks geld!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Amadea
11 jaar geleden
Als jij dat al tien jaar betaalt, dan zal het wel moeten. Anders niet zo slim om je na zoveel tijd pas af te vragen of dat wel klopt! Maar ik denk dat je ons eerst duidelijk moet maken om wat voor soort geld het dan gaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 10 jaar geleden gescheiden, mijn ex met de kinderen blijven in de woning wonen. In het convenant is vast gelegd dat mijn ex mijn deel van de woning( winst) pas betaalt op het moment dat de jongste 21 wordt. ( dit is volgend jaar) Inmiddels heb ik weer een relatie en die vind dit heel raar, dat er al die jaren belasting wordt betaald over geld dat je niet hebt
fisbel
11 jaar geleden
@Charisssa 1:
De Eigen Woning is nu formeel nog voor een deel in uw bezit. Dit betekent dat er dit jaar en ook nog volgend jaar (peildatum is steeds 1 januari) Box 3 belasting zal moeten worden betaal over uw deel.

Het beste antwoord

Een renteloze vordering die pas na jaren inbaar is, heeft een lagere waarde dan een vordering die nu zal worden ontvangen. De laatste wordt tegen de nominale waarde dus 100% opgenomen.

Dus de vordering tegen de contante waarde (CW) opvoeren, ook voor voorgaand jaren.
Bij een rentevoet van 4% is de afgeronde CW van een vordering die over 10 jaar inbaar is 68%; bij 8% is dat 46%. (bron: Elsevier, Renteloze vorderingen)

Dan is nog geen rekening gehouden met de kans dat de vordering niet ontvangen wordt. Bijvoorbeeld door de kans van overlijden of dat de schuldenaar het (dan) niet kan betalen. Dat maakt de waarde nog lager
Dien dan ook correctie-aangiften in over voorgaande jaren (max. 5 jaar terug)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoewel je jouw deel nog niet heb,
is het wel bezit, oftewel vermogen.
Het is toch jouw deel van de woning.
Daar betaal je belasting over.
Het is misschien niet geld waar je direct over kan beschikken
maar het is toch van jou.

Misschien niet helemaal handig vastgelegd destijds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft een vordering op uw ex. Deze vordering wordt na tien jaar uitbetaald. De vordering betreft feitelijk een alimentatie. Uw ex heeft een alimentatieverplichting. De vordering c.q. alimentatie moet u elk jaar aangeven in uw aangifte.

Toegevoegd na 1 uur:
Reactie gelezen hebbend:
U betaalt alimentatie. Die alimentatie zult u ook opvoeren uw aangifte. Uw deel van de woning is Box 3 - vermogen. En dit deel moet u opvoeren in uw aangifte.

Is er nog een hypothecaire lening op de woning? Die zou dan voor de helft van uw bezitdeel woning in mindering mogen worden gebracht op de waarde..
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen alimentatie. Ik betaal alimentatie aan mijn ex vrouw.
Ik ben 10 jaar geleden gescheiden en mijn vrouw bleef in de woning wonen met de kinderen. In het convenant hebben we vast laten leggen dat zij mijn deel van de woning ( uitkoopdeel) pas hoef te betalen als de jongste 21 is, dit is juni 2014.Bij de belastingdienst wordt dit als vermogen gezien, ook als staat de woning al 10 jaar niet meer op mijn naam. Ik betaal hier belasting over.
Uit het hele verhaal blijkt slechts onduidelijkheid. Bij echtscheiding is er sprake van boedelscheiding. Eventuele overbedeling kan worden verrekend met eventuele (kinder) alimentatieverplichtingen. U komt in de situatie van boedelscheiding. Er blijkt sprake van overbedeling. U spreekt af, dat het geld waar u recht op heeft pas wordt betaald als het jongste kind 21 jaar is geworden. Er is geen renteclausule. Een zeer vreemde constructie.

Ik denk zelfs een onbestaanbare constructie.
Ik denk eerder dat er sprake is geweest van het afzien van alimentatie of het accepteren van een lagere alimentatie, wegens overbedeling. De overbedeling zou dan uitkomen op een bedrag dat tot het bereiken van de 21 jarige leeftijd van het jongste kind. Daarna eindigt de alimentatieverplichting. De ex partner heeft van u niets meer te vorderen en u bent niets meer verschuldigd maar hebt ook geen vordering(nooit gehad trouwens, want die was al verrekend met de eventuele (lagere) alimentatie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen sprake van overbedeling.
Het heeft niets te maken met alimentatie. Bij de scheiding( 2004) is er een waarde vastgesteld van de woning, daar is het hypotheek bedrag vanaf gehaald en wat overbleef is in 2-en gedeeld ( 1 deel voor mijn ex-vrouw en 1 deel voor mij) en mijn deel wordt pas betaald door mijn ex-vrouw in 2014.
Normaal wordt dit direct afgehandeld, maar in dit geval heb ik in een convenant laten vastleggen dat mijn ex dit pas in 2014 hoeft te betalen. Het is voor mij onduidelijk waarom ik daar nu belasting over moet betalen, omdat ik er geen rente over ontvangt, het nog niet in mijn bezit is.