Kan ik de auto van de zaak gebruiken om naar een sollicitatiegesprek toe te rijden?

Ik heb momenteel een auto van de zaak zonder dat ik de bijtelling betaal. Ik vraag me af, of ik deze auto wel kan gebruiken om naar sollicitaties te rijden en deze als zakelijke ritten op te voeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Tja ! Ben je opgezegd of straks zonder baan . Dan zou het wel kunnen . Lijkt mij . Maar ben je in dienst dan lijkt het me ongepast dat je op kosten huidige werkgever , en evt in zijn tijd op zoek gaat . Ben je opgezegd dan is wetgever zelfs verplicht je vrij te geven , je inde gelegenheid te stellen . ge(ondervoorwaarden raadpleeg je cao ) Vd details . Mijn gedachte is ben je straks zonder werk dan is het jouw plicht maar ook van je werkgever om alles te doen in redelijkheid om dat te voorkomen . En dan is het eigenlijk woon werk verkeer , en daar mag de auto voor gebruikt worden , wel bijhouden .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is een privérit dus niet zakelijk. Dus je kunt de lease auto daar niet voor gebruiken.
ronron1212
11 jaar geleden
Je kan dit niet opvoeren als zakelijke km. Maar als je nog onder de 500 prive-km zit, kan dit wel (mits je het wel als prive laat tellen!) zonder gevaar van bijtelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles kan maar ik hoop dat je 'moreel' beseft, dat dit niet kan.

Zakelijke kilometers zijn kilometers die je rijdt ten behoeve van de werkgever die de auto aan jou ter beschikking heeft gesteld. Daar vallen dit soort kilometers niet onder. Feitelijk laat je je huidige werkgever de brandstof vergoeden met het doel bij een andere werkgever te kunnen gaan werken.
Computoon
11 jaar geleden
Als het zo is dat je huidige werkgever graag van je af wilt, en je in samenspraak met hem/haar aan het solliciteren bent, dan is dit goed mogelijk. Als dat niet het geval is dan sluit ik mij bij de andere antwoorden aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan. Of je het moreel aanvaardbaar vindt laat ik aan jou over.

Maar pas wel op voor het aantal privékilometers. Ik neem aan dat je bij de belastingdienst hebt aangegeven dat je de auto enkel zakelijk gebruikt. Je moet dan een rittenadministratie bijhouden waaruit blijkt dat je de auto minder dan 500km per jaar zakelijk gebruikt. Die 500km is handig als je een keer omrijdt om een file te vermijden, of dat je vanuit het werk even langs de winkel gaat en daardoor wat extra kilometers maakt. Maar nu komt de adder. Als je bij je baas weggaat dan wordt het aantal privé kilometers naar rato van het aantal maanden teruggerekend.

Dus als je voor 1 maart je baan opzegt en je hebt een maand opzegtermijn, dan heb je 3 maanden in de auto gereden. Je moet dan kunnen aantonen dat het aantal privé kilometers lager is dan 500 / 12 * 3 = 125 kilometer.

Met andere woorden: als je door deze privérit nog altijd onder het aantal toegestane privé kilometers blijft dan heeft dit geen gevolgen. Kom je door deze rit boven het aantal kilometers dat je (naar rato) privé mag rijden, dan wordt het een duur ritje, want dan krijg je plotseling te maken met bijtelling.

Toegevoegd na 4 minuten:
Via bron 1 vind je de 500km regel en de eis dat je een sluitende rittenadministratie hebt.

Op het autoweekforum (bron 2) wordt bevestigd dat je eigenlijk 41,67km per maand privé mag rijden.