hoe vul je bij een voorlopige aanslag 2013 in dat je al reeds renteaftrek hebt ontvangen zodat je die niet later hoeft terug te betalen ?

Ik zag wel "te verrekenen bedragen" met deze text:

Terug te krijgen bedrag
Verwacht u dat u belasting terugkrijgt? Bijvoorbeeld omdat u hypotheekrente mag aftrekken. Dan kunt u maandelijks een bedrag krijgen via een voorlopige aanslag.

Te betalen bedrag
Verwacht u dat u belasting moet betalen? Bijvoorbeeld omdat u inkomsten hebt waarover geen belasting wordt ingehouden. Dan moet u maandelijks een bedrag betalen via een voorlopige aanslag. Dit voorkomt dat u na afloop van het jaar de belasting in 1 keer moet betalen.

Ik denk dat dit niet hetgeen is wat ik zoek; ik heb het namelijk al gekregen,
ik "verwacht" niet dat het nog komt, want ik heb het al.
Wat ik graag wil weten; hoe kan ik invullen dat ik het al gekregen heb zodat het niet straks weer opnieuw verrekend hoeft te worden ?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Het is mij niet duidelijk wat u precies bedoelt.
Als u een voorlopige teruggaaf 2013 wilt stoppen, omdat u teveel hebt ontvangen, is dat wel mogelijk maar terugbetalen moet u: over 6 weken of anders in mei / juni als er aangifte 2013 is gedaan. Als u de teruggaaf niet wilt laten doorlopen kunt u het beste VA2014 downloaden en de hypotheekrenteaftrek op het gewenste bedrag zetten. U krijgt dan een gecorrigeerde VA2014. Als u al voor 1 maand teruggaaf 2014 hebt gekregen kan het zijn dat u dat bedrag moet terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik snap dat het onduidelijk is hoor; ik leg het even anders uit; 1.Ik heb van de belasting heel dit jaar alvast renteaftrek voorgeschoten gekregen (wat klopt, en waar ik ook recht op heb)
2.nu vul ik de voorlopige aanslag in, en geef ik wederom de renteaftrek aan, (anders snappen ze het straks niet en denken ze dat ik onrechtmatig renteaftrek heb gekregen)
3.maar *ik kan niet invullen dat ik het al reeds ontvangen heb*
4.resultaat gaat worden dat ik volgens jaar eerst blij wordt gemaakt met; "U krijgt", en daarna "hoho wij hadden u al iets gegeven"
5.om dat laatste te voorkomen wil ik nu alvast aangeven "hey hallo, ik had dit al ontvangen hoor" snappie ?
fisbel
10 jaar geleden
Het is me nog niet duidelijk welke VA u bedoelt: die van 2013 of 2014.
In de VA 2013 vult u het inkomen in bijvoorbeeld € 30.000 / hypotheekrenteaftrek € 8000 / WOZ: 200K
Bij te verrekenen bedragen het voorschot dat u al hebt ontvangen bijvoorbeeld € 2500 In dit voorbeeld krijgt u € 357 voorlopige teruggaaf extra. Dit wordt binnen 6 weken uitgekeerd. (2857 - 2500) Als u de VA2014 wilt wijzigen kunt u dat zo doen:
U vult weer het inkomen in: € 30.000 en de hypotheekrenteaftrek: € 8000 U heeft bijvoorbeeld een voorschotbeschikking gekregen van € 2500 Maar bij te verrekenen bedragen vult u dit bedrag niet in. U slaat te verrekenen bedragen dus gewoon over. Als er wat te verrekenen valt doet de Belastingdienst dit toch wel voor u.
U krijgt zo een zuiverder beeld. De teruggave komt in dit voorbeeld € 2815, dus per maand € 234 Zo kunt u wat uitproberen in het programma en uitkomen op het bedrag dat u per maand / jaar wilt terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het ging om 2013, maar ik krijg "te verrekenen bedragen" niet meer te zien, dus ik wacht wel tot januari, doe ik het wel met de echte. bedankt iig
fisbel
10 jaar geleden
Te verrekenen bedragen zie je pas als je op: bijzondere situaties klikt.

Antwoorden (1)

Nadat je belasting met een voorlopige aanslag hebt ontvangen of betaald kun je om herziening vragen om de voorlopige aanslag te wijzigen.
In die (herziening van de) voorlopige aangifte(n) daarbij vul je (zie onderstaand) bij X.XXX de vastgestelde (positieve of negatieve) voorlopige aanslagen.
Dus er is mogelijkheid en ruimte om reeds opgelegde aanslagen te verrekenen.

Te verrekenen bedragen van .........(NAAM)…………………………………
-----------------------------------------------------------------------

Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2013

Te ontvangen/te betalen bedrag volgens uw
voorlopige aanslag(en) e X.XXX