Heb je geen arbeidsvermogen als je een Wajong hebt en een Wlz indicatie met dagbesteding?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat heb je wel dagbesteding is bedoeld om je weer naar werk te brengen in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 dat ben ik niet met je eens. Je krijgt niet zomaar een dagbesteding indicatie van het CIZ. Dit krijg je juist als je niet kunt werken

Antwoorden (1)

Dat is ter beoordeling aan het UWV. Op de site staat dit:

"Heeft u een AWBZ-indicatie voor dagbesteding van vóór 1 januari 2015? Dan heeft u geen arbeidsvermogen. Stuur een kopie van uw AWBZ-indicatie mee met het reactieformulier. U ontvangt dan een definitieve beoordeling waarin staat dat u geen arbeidsvermogen heeft.

Heeft u een andere vorm van dagbesteding? Bijvoorbeeld een Wmo-indicatie of een Wlz-indicatie? Dan betekent dit niet automatisch dat u geen arbeidsvermogen heeft. Als u een andere vorm van dagbesteding heeft, onderzoeken we dus altijd of u arbeidsvermogen heeft." (voor de oude Wajong, zie http://www.uwv.nl/particulieren/vragenwajong/ik-heb-oude-wajong/detail/beoordelen/hoe-beoordeelt-uwv-of-ik-arbeidsvermogen-heb/wat-betekent-een-awbz-indicatie-voor-mijn-beoordeling)

En:
"Heeft u een AWBZ-indicatie voor dagbesteding van vóór 1 januari 2015? Of een andere vorm van dagbesteding, bijvoorbeeld een Wmo-indicatie of een Wlz-indicatie? Stuur een kopie van uw indicatie voor dagbesteding mee met het reactieformulier. Bij de definitieve beoordeling houden we rekening met deze indicatie. Wij onderzoeken dan of u geen arbeidsvermogen heeft." (voor nieuwe Wajong (Wajong 2010), zie http://www.uwv.nl/particulieren/vragenwajong/ik-heb-wajong-2010/detail/beoordelen/wat-bedoelt-uwv-met-arbeidsvermogen/wat-betekent-een-awbz-indicatie-voor-mijn-beoordeling)

Aangezien de AWBZ niet meer bestaat, ga ik ervan uit dat hier bedoeld wordt dat als je voor 2015 een AWBZ-indicatie had voor dagbesteding, dit in de oude Wajong (van vóór 1 januari 2010) betekent dat het UWV bij de voorlopige beoordeling zal oordelen dat je geen arbeidsvermogen hebt. Had je in 2015 (nog) geen indicatie voor dagbesteding vanuit de AWBZ, óf val je onder de nieuwe Wajong, dan hangt het af van je verdere dossier en eventueel aanvullend onderzoek.

Voor beide situaties (wel of geen arbeidsvermogen in aanvankelijke beoordeling) geldt trouwens dat je eerst een aankondiging krijgt van het UWV. Per brief zal UWV je laten weten hoe ze je op dit moment beoordelen. Pas als je niet binnen de daarvoor gestelde termijn reageert, staat de beslissing vast.

Bovenstaande geldt trouwens voor de oude Wajong. Zit je in de nieuwe Wajong (aangevraagd na 2010) dan is er al gekeken naar je arbeidsvermogen. Ben je dan niet duurzaam en volledig arbeidsongeschikt, dan zijn er al afspraken gemaakt met een arbeidsdeskundige over reïntegratie en is er een plan opgesteld.