Ontvang ik rente als er een uitgesproken vonnis maar niet betaald wordt?

Ik heb een jaar geleden ongeveer een motor aangeschaft. Er bleek iets mis te zijn met de cilinder en zuiger, kosten zo'n 500 euro. De verkoper wilde met niks meewerken dus heb ik een kort geding gestart. De vonnis is uitgesproken, en hierin staat de verkoper mij die kosten moet gaan betalen. Ik heb tot op heden nog niets ontvangen en mijn advocaat heeft de vonnis uit handen gegeven bij het incassobureau.

Mijn vraag is nu eigenlijk, als ik het geld pas over een half jaar ontvang, krijg ik daar dan rente over? Of ontvangt alleen het incassobureau rente?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Juridisch betaal jij zelf de kosten van het incassobureau aan het incassobureau. Jij huurt hen immers in (of de advocaat namens jou)
(Kosten die je overigens meteen bij de (wan-)betaler verhaalt !!!)

Die kosten zijn het 'loon' van het incassobureau.

Intussen zit jij op je vergoeding te wachten. Zolang die niet betaald is heb jij recht op wettelijk verschuldigde rente. Die rente int het incassobureau, samen met de verhaalkosten van dat zelfde incassobureau in één keer.

Het incassobureau verhaalt dus in de basis 3 bedragen:
1) Het verschuldigde bedrag
2) De rente over dat bedrag
3) hun kosten.

Alleen die laatste component mag het incassobureau zelf houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! De advocaat heeft ze namens mij inderdaad ingeschakeld. Hoor ik deze kosten dan elke maand zelf te betalen? Krijg ik pas achteraf een nota? Of worden deze kosten gelijk bij de wanbetaler verhaalt?
Thecis
7 jaar geleden
Over het algemeen worden die kosten verhaald op de wanbetaler. Daar zou ik dan zelf ook van uit gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozewieze enz,
Neen "juridisch" betaalt men niet altijd zelf de kosten van het incassobureau.
In de civiele procedure beslist de rechter wie de kosten van de procedure moet betalen, zoals het griffierecht en de kosten van de deurwaarder. Zaak is dus om het vonnis goed door te lezen en te interpreteren. Partijen moeten zich absoluut aan het vonnis van de rechter houden. Advocaatkosten zijn voor eigen rekening, aangezien het inschakelen van een advocaat niet verplicht was als de civiele procedure bij het kantongerecht liep (bij een vordering minder dan € 25.000).
Het is meestal wel verstandig om je door een civiel rechtelijke advocaat bij te laten staan of bij kleinere vorderingen je door een gerechts-deurwaarder te laten vertegenwoordigen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@JoanDArc
Volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Ik bedoel te zeggen: wanneer jij een incassobureau inschakelt dan ben jij de klant van dat incassobureau. De klant betaald in eerste instantie voor zijn opdracht. Maar omdat je kosten maakt om je recht te halen verhaal je die kosten op de wanbetaler. Indirect betaalt de wanbetaler dus zélf de kosten van het incassobureau. En zo noemen we dat in de volksmond ook vaak: "de wanbetaler betaalt het incassobureau", wat strikt gezien dus enigszins onterecht is. De rechter kan vanalles vinden van alle gemaakte kosten en besluiten bepaalde kosten aanpassen, dat klopt. Dat geldt inderdaad ook voor eventuele advocaatkosten. (Al heb ik het over die laatste kosten helemaal niet gehad, maar dat ter zijde)