Mijn salaris word altijd te laat betaald wat kan ik hiertegen doen ?

Ik werk bijvoorbeeld van 1 november tot en met 30 november ik krijg dit echter pas op 30 december uitbetaald !

Ik krijg mijn salaris dus altijd 1 maand nadat ik gewerkt heb !

Hoe kan mijn werkgever dit maken en wat kan ik doen om te zorgen dat hij mij minimaal 1 week na het werken betaald dus op bv. 5 december.

Dat gaat toch overal zo ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man en mijn twee werkende kinderen krijgen hun salaris (niet hetzelfde bedrijf, drie verschillende, in verschillende branches) rond de 24e van de maand, en dat is dan het salaris voor de lopende maand. Dus als jij het pas een maand later krijgt, is dat wel vreemd.

Antwoorden (11)

er zijn wel meer bedrijven die de loon uitbetaling een maand later hebben
dus het gaat niet overal zo
mijn kameraad is vrachtwagenchauffeur en had precies het zelfde

Toegevoegd na 1 minuut:
als je denkt dat dit onterecht is zou ik de cao eens nalezen en eventueel bij de vakbond of een wetswinkel informeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou met de administratie kunnen praten en vragen waarom hun een maand later pas betalen...ze zullen er wel een reden voor hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel bedrijven is dat inderdaad niet zo.
Wat kan je er aan doen? Waarschijnlijk niet zo heel veel. Zeker niet als je bij een groot bedrijf werkt waar alle lonen tegelijk worden uitbetaald.
Je kan er natuurlijk altijd naar vragen!

Het volgende staat in de wet:

1.De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.

Bij jou wordt er dus binnen de gestelde termijn van maximaal een maand uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt op zich toch niets uit? Of je het nu iedere 5e of iedere 30e van de maand je salaris krijgt. Er zit altijd evenveel tijd tussen.

Veel werkgevers betalen zo tussen de 21e en 26e van de maand de salarissen uit. Maar er zijn werkgevers die de volle wettelijke termijn gebruiken en dus pas op het allerlaatste moment betalen.

Dat je je salaris een maand nadat je gewerkt hebt krijgt, is overigens heel normaal. Je wordt betaald naar prestatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan maar dan:
heb je toen je begon met werken daar 1 maand geen salaris gehad en werd je dus pas uit betaald toen je aan het eind van de 2 maand zat. Als dat zo is dat is het in dat bedrijf dus standaard en krijg je dus als je weg gaat nog een maand uit betaald.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee, het gaat niet overal zo. Ik heb in mijn arbeidsverleden de variant gehad zoals jij nu uitbetaald wordt, betaling per week enkele dagen na de bewuste week, betaling op de 28ste van de lopende maand en betaling rond de 23ste van de lopende maand.

Waar het in dit geval om gaat: wat is er bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst met jou afgesproken? Als deze termijn van uitbetalen volgens afspraak is, kun je er niets tegen doen. Als dit niet volgens afspraak is, kun je natuurlijk wél je baas erop aanspreken.

Overigens heb ik ook wel eens een werkgever die later uitbetaalde dan afgesproken. En nog later, en nóg later. Eerst een paar dagen te laat, toen een week, uiteindelijk bijna een maand. Dat is een slecht teken: er waren cashflowproblemen en de werkgever probeerde de gaten te dichten met het salaris van de werknemers. Dan staat een werkgever het water zo erg aan de lippen dat het misschien tijd is om het zinkende schip te verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het erover kunnen hebben met je collega's en dan mischien later met een hogere man en dan vragen of het niet beter kan als het gewoon wat eerder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet zo vreemd.

Tenminste als je wel iedere maand je salaris krijgt.
En als al je collega's ook op deze manier betaald krijgen en niet jij alleen.

Het betekent dat je eerst twee maanden gewerkt hebt en geen salaris ontvangen en het betekent dat er aan het eind van je contract twee maanden "extra" betaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Contact opnemen met je werkgever en er over hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees eerst je arbeidsovereenkomst eens door.daar zal ongetwijfeld in staan hoe de betalingen zijn geregeld.
Mocht dit afwijken van de realiteit dan zou ik me eens gaan
afvragen of het bedrijf misschien in de problemen zit en gaan praten met je werkgever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou een vast voorschot vragen of heb je dat bij aanvang al gehad?