Kan ik met beschadigd muntgeld betalen?

Ik heb bij het magneetvissen een paar 5 eurocenten opgevist nou is het geval dat deze munten erg beschadigd zijn door het jarenlange liggen in het water, sommige zijn niet eens meer leesbaar, kan ik dit geld nu nog wel gebruiken of moet ik het ergens inwisselen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

"Wat doe ik met beschadigde of valse euromunten?

Voor het inwisselen van beschadigde of valse euromunten kun je contact opnemen met de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht.

Koninklijke Nederlandse Munt NV (KNM)
Postbus 2407
3500 GK Utrecht
T 030 291 04 65
e: info@coins.nl
I: www.knm.nl"

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit de tweede bron:

"Kan ik betalen met beschadigd geld ?

Beschadigde bankbiljetten en euromunten blijven wettige betaalmiddelen. Voorwaarde is wel dat u meer dan de helft van het eurobiljet in bezit heeft. Een winkelier mag beschadigd geld weigeren.

Beschadigde bankbiljetten inwisselen

Beschadigde biljetten, bijvoorbeeld gescheurde of gewassen bankbiljetten, kunt u inwisselen bij het kantoor van De Nederlandsche Bank (DNB). Voor het inwisselen van beschadigde biljetten heeft u nodig:
een kopie van een geldig identiteitsbewijs;
het ingevulde formulier 'Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobankbiljetten'.

Heeft u minder dan de helft van het bankbiljet? Dan moet u kunnen aantonen dat het ontbrekende deel is vernietigd.

Vergoeding beschadigde euromunten

Als u beschadigde euromunten wilt inwisselen, kunt u contact opnemen met de Koninklijke Nederlandse Munt. In de meeste gevallen krijgt u de tegenwaarde terug."
Computoon