Kan ik met een turbo meer geld verliezen dan wat ik heb ingelegd?

Ik ben sinds een paar weken begonnen met beleggen.
Alleen wil ik graag een turbo/versneller uitproberen.
Hoe kan ik dit het beste uitproberen en als het fout gaat kan ik dan meer geld verliezen dan wat ik heb ingelegd?
Tips zijn welkom :)

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Beleggen
3.5K

Antwoorden (1)

Met een turbo zonder stoploss kun je meer verliezen dan je hebt ingelegd.
Daarom heeft de bank in de turbo deze veiligheidsmaatregel ingebouwd.
Een stoploss is een order om een belegging te verkopen (of kopen in geval van een turbo short) op het moment dat de koers van de onderliggende waarde is gedaald (resp. gestegen) onder (resp. boven) een bepaalde prijs. Op het moment dat de belegging wordt verkocht gebeurt dat bestens ('wat de markt ervoor geeft'). Deze maatregel is ook in het voordeel van de belegger: immers de belegger kan door de stop loss nooit meer verliezen dan zijn investering.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Stel ik heb een turbo long, en het aandeel zakt maar blijft toch boven het stoploss.
Op het moment dat ie dan weer naar bovengaat kan ik hem toch altijd verkopen?
SimonV
5 jaar geleden
Ja, dat kan.
teusvh
5 jaar geleden
Het is wat ingewikkelder (en anders) dan in het antwoord beschreven.
Met een turbo koop je in feite (bijvoorbeeld) 10 aandelen, maar omdat de bank je een lening vertstrekt koop je er 100. Hefboom is dan 10.Ook als de koers niet zou bewegen ben je elke dag een beetje geld kwijt aan rente. Als de koers zakt, zakt je turbo dus ruim 10 keer zo hard. Wordt daarom ook wel een 'scheermes' genoemd in de handen van een belegger. Als de koers blijft zakken sluit de bank automatisch je positie, zodat je niet met een negatieve waarde kunt komen te zitten. Een stop-loss, die je zelf in kunt stellen, voorkomt dat je verlies oploopt boven een van tevoren aangegeven bedrag. Is bij gewone aandelen niet anders. En als de waarde van je turbo zakt kun je gewoon wachten tot die weer stijgt. Maar of die stijging gaat gebeuren weet je nooit zeker natuurlijk.
Ook een turbo-short kan/moet je gewoon kopen, dat werkt net als bij een Turbo-long. Dat de werking omgekeerd is, zit verwerkt in de turbo zelf.
teusvh
5 jaar geleden
Let ook op het verschil tussen bied- en laatkoers van de turbo. Dat werkt anders dan bij gewone aandelen. Als je een turbo koopt of verkoopt buiten de openingstijden van de beurs is het verschil tussen aan-en verkoopprijs veel groter. Dat geldt ook als je een stop-loss instelt, die bijvoorbeeld 's ochtends om 8 uur wordt geactiveerd. Dan ben je veel geld (extra) kwijt. NB:een stop loss garandeert niet dat je dat bedrag ook krijgt. Het betekent dat je aandeel in de verkoop wordt gedaan tegen de prijs die wie dan ook er op dat moment voor wil geven. Omdat de beurs om 8 uur nog niet open is hanteert de bank bij een turbo een ruime veiligheidsmarge voor zichzelf, en krijg je dus de op dat moment geldende extra lage biedkoers.
NB: dit verklaart ook waarom de beurs zomaar kan crashen. Als veel mensen een stop loss op hun aandelen (of goud of zilver) hebben staan, en de koers zakt flink, dan komen er ineens veel aandelen in de verkoop. Waardoor de koers helemaal tot de bodem gaat.
teusvh
5 jaar geleden
En dan nog een heel direct antwoord op je vraag: Als je een turbo koopt met hefboom 10, en het onderliggende aandeel (of index of goudprijs) stijgt met 10%, dan is je turbo met 100% gestegen. Daar gaat wel iets af als rentevergoeding. Je hebt immers geld geleend om 10 maal zoveel aandelen te kopen dan je anders had gekund.