Mijn werkgever betaal mijn laatste maand (uitwerktermijn) niet uit, hoe pak ik dit aan?

Mijn contract werd niet verlengd. Ik moest een maand uitwerken. In de laatste maand (uitwerktermijn) ben ik echt in de ziektewet beland. Aantoonbaar. De bedrijfsarts verklaarde me 1 dag voor beeindiging arbeidsovereenkomst beter. Die laatste werkdag ben ik niet meer gegaan naar mijn werkgever door andere omstandigheden. Het loonstrookje van mijn laatste maand heb ik plotseling niet meer ontvangen en tevens het jaaroverzicht ontbreekt. (Heb ik snel nodig ivm belastingaangifte). Hoe pak ik dit gelijk hoog aan? Uiteraard eerst een mailtje met de vraag. En daarna? welke stap?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt al een mooi juist antwoord . Maar let op had jij nog opgebouwde vakantie dagen ? En je vakantie geld ? Over het laatste gedeelte 2015 en mogelijk de eerste maand van 2016 ? Over je ziekte periode kan het zijn raadpleeg je cao dat er wacht dagen zijn . ? Of dat je te veel dagen vrij opgenomen in werk periode . Die laatste dag na de beter melding is hoe dan ook niet betaald . Ja je hebt recht op een laatste loonstrook en mogelijk niet opgenomen dagen en restant vakantie geld . Ja je hebt recht op een loon uitdraai van het hele jaar eind feb moet die uiterlijk binnen zijn . Stuur eerst een net briefje met je vragen , dan het zelfde briefje waarin je refereert aan de eerste en die pas aangetekend opstuurt . Dan nogmaals na een week aangetekend waarin je aangeeft let op dat je alle kosten van een procedure en de wettelijke strafrentes van af nu bij hem gaat invorderen . En dat hem nog zeg 2 dagen geeft . Zo niet zeg je in de brief geef je het uithanden . Dus minimaal 2 x goed waarschuwen en dan toch echt de bond of andere juridische hulp zoeken . Succes

Antwoorden (1)

Zie het bronbestand. Eerst inderdaad een mail of een telefoontje.
Geef de werkgever een redelijke termijn. Geen reactie?

Dan een aangetekende brief naar de werkgever. Op de bronsite staat een model, jij hebt het model voor de eindafrekening nodig. Geen reactie?

Opnieuw een aangetekende brief. Blijft reactie uit dan juridische hulp inschakelen, bijv. Het Juridisch Loket.

Onverstandig was dat je de laatste werkdag (die je had moeten werken omdat je toen niet meer ziek was) niet bent komen opdagen. Die dag heb je geen recht op loon.

Controleer of je bij de eindafekening de opgebouwde maar nog niet uitgekeerde vakantietoeslag krijgt en de opgebouwde maar niet opgenomen vakantiedagen. Jaaropgave kan wat langer duren voor je deze krijgt (zeg eind volgende maand) maar die heb je pas volgend jaar nodig als je aangifte moet doen over 2016.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je in totaal minstens 2 jaar voor deze werkgever hebt gewerkt, heb je ook recht op de transitievergoeding. (1/6 maandsalaris per 6 gewerkte maanden.)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje wel voor de reactie. De communicatie tussen ons tijdens mijn ziekte verliep middels aangetekende brieven. Het eerste contact zal (na jouw advies) dan ook gelijk aangetekend gebeuren. Het was zelfs zo dat voor mijn dienstverband al een digitaal slot op mijn inzage loonstrookjes werd gelegd. De hele penarie waarin ik zat vanwege mijn ziektebeeld werd hierdoor ongemakkelijker.
Ik heb hier geen navraag naar gedaan. Welke termijn is redelijk? Het betreft inmiddels het loonstrookje van december 2015. Ik heb ook gehoord dat doorgaans het jaaroverzicht met januari wordt meegezonden.
redhouse
8 jaar geleden
Welke instantie betaalt je ziekte dagen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bedrijfsarts wist me te vertellen dat ze het bedrijf er 30 dagen voor verzekerd is
Computoon
8 jaar geleden
Bij een "gewone werkgever" betaalt de werkgever door tijdens ziekte, max 2 jaar of tot een eerder einde van het dienstverband. Er zijn bedrijven die zich hiervoor verzekeren maar dat is voor de werknemer niet relevant. Wat een redelijke termijn is? Ik zou zeggen 10-14 dagen. Maar stel dat de lonen net verwerkt zijn door de salarisverwerker op het moment dat een einde kwam aan je dienstverband. Dan is het (vind ik althans, vanuit de praktijk) redelijk dat je geduld hebt tot de eerstkomende "loonronde". Want het kost een hoop geld als men voor 1 persoon de hele loonriedel moet uitvoeren. Maar goed, een jurist zal hier ongetwijfeld een beter antwoord op hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is mijn werkgever niet verplicht een jaaropgave te sturen? Is het niet strafbaar dit achter te houden of tegen te werken?
Computoon
8 jaar geleden
Ja, een werkgever MOET een jaaropgave geven, na afloop van het jaar. Hij MAG eerder een jaaropgave geven als het dienstverband in de loop van een jaar eindigt. Soms wordt dat niet meteen gedaan, want het geeft een hoop "gedoe" als een werkgever er later dat jaar achter komt dat hij vergeten is iets mee te nemen op de eindafrekening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou zo maar kunnen zijn dat alles doodgezwegen wordt. Stel dit is het geval. Welke hogere stappen moet ik dan ondernemen? Ik ben hier niet rechtsbijstand voor verzekerd (nagevraagd).
Computoon
8 jaar geleden
Stel je hebt de aangetekende brieven geschreven waarin je je vordering hebt gespecificeerd (denk ook aan de wettelijke rente en de wettelijke verhoging) en ook de maatregelen aangekondigd die je gaat nemen als je binnen redelijke termijn niets hoort. (Noem de datum). Van alle correspondentie kopieen bewaren. Dan kun je na die periode (bijv.) een advocaat inschakelen die een dagvaarding kan laten uitbrengen door een deurwaarder waarin je voormalige werkgever wordt opgeroepen voor de kantonrechter te verschijnen voor een loonvordering.
De bijstand van de advocaat is niet je verplicht maar hij is uiteraard onderlegd op dit gebied wat de kans op succes vergroot. Uiteraard kost een advocaat wel geld maar onder bepaalde voorwaarden bestaat er recht op gesubsidieerde rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je woorden, dit waardeer ik ten zeerste. Mijn plan is als volgt:
1. Aangetekende brief met vriendelijk verzoek verschaffen loonstrook en jaaroverzicht + max. termijn van 14 dagen. 2. Na 14 dagen aangetekende brief. Iets dringender van toon. Hier onstaat ook mijn volgende vraag: Ik stel hierbij een max. termijn van 5 dagen.
Hoe benadruk ik de dringendere toon? Om een rechtsgang te voorkomen raad ik u aan om deze termijn vriendelijk toch dringen in acht te nemen. (?)
Computoon
8 jaar geleden
Allereerst: ik ben geen jurist. Dus antwoorden van juristen zijn altijd beter dan die van mij :-) Wat betreft 1:
Hier zou ik ook al inzetten wat je precies vordert. Dat is niet alleen de loonstrook en de jaaropgave (die je overigens wel kunt vragen maar op dit moment niet kunt eisen, zoals ik al eerder had geschreven,) maar allereerst de uitbetaling. Uit de vraag begreep ik, dat die uitbetaling niet gedaan was..
Die vordering in geld specificeren, in loon, vakantietoeslag, uitbetaling vakantiedagen, alles met bedragen erbij, enz.
Zie https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidsvoorwaarden/werkgever-betaalt-loon-niet, voorbeeldbrief eindafrekening. (Bij punt 2 op die site). Wat betreft 2:
Het woord 'vriendelijk' schrappen. Een aangetekende brief is al niet vriendelijk en een herhaald verzoek dus ook niet. Zie een voorbeeldbrief op https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidsvoorwaarden/werkgever-betaalt-loon-niet, 'voorbeeldbrief herinnering' (bij punt 3) en pas 'm in naar eigen wens aan. Wat die 'rechtsgang' betreft: zorg ervoor, dat je ook waar kunt maken wat je 'belooft' in je laatste brief. Wellicht is het handig, dat je voor het versturen van die laatste brief al contact hebt gehad met een arbeidskundig jurist, advocaat, het Juridisch Loket e.d. Al was het maar om te checken of je volledig bent geweest in hetgeen je vordert. 'Wie A zegt, moet ook B zeggen". Het maakt natuurlijk geen enkele indruk als een 'rechtsgang' wordt aangekondigd en het daarna stil blijft als geen reactie van de voormalige werkgever volgt, want dan zijn je eigen brieven slechts 'papieren tijgers'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zojuist het gratis inloopspreekuur binnengelopen maar de wachttijd was 1,5 uur in een zaal met paupers. Dat is dus ook geen succes. Ik heb inmiddels een goede eerste brief opgesteld. Ik vraag in deze brief naar mijn salariering van december. Het exacte bedrag hiervan weet ik niet aangezien ze me toegang geblokkeerd hebben tot inzage van het e.e.a. Maar ik voorzie geen problemen met vragen naar salaris van die maand, toch? Zodra ik in de tweede brief aankondig een rechtsgang op gang te zetten indien verloning uitblijft na 3 dagen.... kan ik hierin zetten dat de gemaakte kosten hiervan volledig voor hun rekening komen of moet ik dit zelf ophoesten ? Ik ben niet rechtsbijstand verzekerd. Alvast dank voor een antwoord.
Computoon
8 jaar geleden
Vragen naar het salaris zal het probleem niet zijn maar ik veronderstel dat je "de rest" ook wil. Die zou je dus ook moeten vorderen. Wie uiteindelijk de kosten van rechtsbijstand betaalt, bepaalt de rechter. (In een zeer ongunstig geval zou je dus ook de juridische kosten van de tegenpartij toebedeeld kunnen krijgen. Ieder betaalt eigen kosten; kan ook) Je kunt die kosten niet op voorhand al gaan toerekenen aan de tegenpartij. De vraag is of het tot een rechtszaak komt. De werkgever kan ook gaan betalen nadat hij jouw aangetekende brief heeft ontvangen. Of nadat je aan een deurwaarder hebt gevraagd een dagvaarding uit te brengen. (Kost uiteraard ook geld). Als de voormalige werkgever echt tegendraads is, dan betaalt hij ook niet na een uitspraak van een rechter. (Maar tegen de tijd dat het zover is, zou ik al lang hebben opgegeven.) Houd er rekening mee dat elke stap die je gaat zetten na je brieven geld kost en overweeg of het je dat waard is in relatie tot het bedrag waarom het gaat. Mijn advies blijft: vraag vrijblijvend advies bij een jurist voor je je 2e brief verstuurt, voor het geval de gewenste actie van je werkgever uitblijft.
Computoon
8 jaar geleden
http://www.ontslaghulp.com/voorbeeld-brief-loonvordering/ Misschien kan je met de brief op bovengenoemde site je voordeel doen. Daarin kondigt de schrijver in feite ook aan dat hij de incasso- en proceskosten op zijn tegenpartij wil gaan verhalen. Een poging daartoe doen is de moeite waard maar succes is niet op voorhand voor 100 procent verzekerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die laatste brief klinkt inderdaad wat heftiger en biedt meer perspectief. Wat bedoel je precies met "de rest"?
Kun je me precies vertellen welke overige "dingen" ik moet eisen buiten mijn salaris?
Computoon
8 jaar geleden
Denk aan: @ vakantietoeslag die is opgebouwd in de periode tussen de laatste uitbetaling van het vakantiegeld tot en met de periode waarover je nu loon vordert. (Behalve natuurlijk als je een salaris had incl. vakantietoeslag, zoals wel voorkomt bij bijv.oproepkrachten of mensen met kleine dienstverbanden) @ uitbetaling van de opgebouwde maar nog niet opgenomen vakantiedagen (uiteraard alleen als het bedrag daarvoor niet in je salaris zat. Als opgenomen vakantiedagen werden doorbetaald, zit het bedrag van de vakantiedagen niet in je salaris. Dat is de "standaard" situatie. @ (alleen als je dienstverband in totaal minstens 24 maanden heeft geduurd): transitievergoeding; 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar @ evenredig deel van eventuele andere bedragen waarop je binnen je bedrijf recht zou hebben gehad als je in dienst had mogen blijven (denk aan een eindejaarsuitkering, indien van toepassing of een zog. dertiende maand) @ wettelijke verhoging (vaak alleen dienend als stok achter de deur) en wettelijke rente (ervan uitgaand dat de betaling al te laat zou zijn geweest als hij "nu" zou zijn gedaan. Voor de berekening/bedragen kun je info zoeken op internet aan de hand van die zoekomschrijving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank. Een aantal punten zijn idd niet op mij van toepassing maar de andere kan ik gebruiken ter aanvulling van mijn eerste brief. Rest dan nog enkel goed na te lopen of ik kans van slagen maak met de brieven en een daaropvolgende evt. rechtsgang. In mijn contract staat: Loondoorbetaling tijdens de eerste 52 weken van ziekte. De werkgever zal de werknemer, die recht heeft op loondoobetaling tijdens ziekte op basis van Artikel 7:629 van het Burgerlijk Wetboek, daarop gedurende de eerste 52 weken een aanvulling geven tot 100% van zijn laatstverdiende loon voor ingang arbeidsongeschiktheid, voor zover het loon niet meer bedraagt dan het maximum dagloon, bedoeld in Artikel 13, eerste lid van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). CAO=Grafisch
Computoon
8 jaar geleden
Wat dus inhoudt dat je over je ziekteperiode hetzelfde salaris zou moeten ontvangen als over een "gezonde" periode van dezelfde lengte.
(Mooi dat de CAO dat regelt, want als er niets zou zijn geregeld in CAO of arbeidsovereenkomst zou je bij ziekte recht hebben op 70% van je normale loon maar minimaal het minimumloon, als dat hoger is). Wel nog rekening houden met 1 of 2 wachtdagen, als dat in de CAO of arbeidsovereenkomst staat. Er zijn bedrijven waar je de eerste dag of eerste twee dag van een ziekteperiode niet krijgt doorbetaald, dit is toegestaan maar alleen als het schriftelijk is overeengekomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kom er zojuist achter dat de tekst 1 op 1 overgenomen is uit CAO Grafimedia. Zowel in mijn contract als in die CAO is niets terug te vinden over wachtdagen. Dan wat betreft de rente heb ik dit gevonden: Loonsverhoging bij te late betaling
Betaalt uw werkgever uw loon te laat? Dan kunt u aanspraak maken op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt: 5% voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon moest worden betaald;
daarna 1% voor elke volgende werkdag, met een maximum van 50% van uw loon.
Voor deze verhoging moet u overigens zelf naar de rechter stappen. De rechter kan de verhoging beperken tot een lager bedrag (bijvoorbeeld 10% of 15%). Uw werkgever hoeft de verhoging niet te betalen als hij kan aantonen dat de vertraging niet zijn schuld was. ---- Vooral wat het voorlaatste zinnetje betreft lijkt het dat ik dit niet in mijn eerste en tweede aangetekend schrijven kan vorderen? Klopt dit ?
Computoon
8 jaar geleden
Je kunt aankondigen dat je er aanspraak op gaat maken als het tot een rechtszaak komt. Zie de brief in de link naar ontslaghulp, die ik in een eerdere reactie heb gegeven, voor een formulering. Zou het tot een rechtszaak komen, dan kan de rechter wel de wettelijke verhoging matigen maar niet de wettelijke rente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag van andere orde. Kan ik tevens de jaaropgaaf eisen in brief 1? Doorgaans wordt deze met het loonstrookje van Januari verstrekt. Of kan ik een termijn stellen aan het toezenden van deze?
Computoon
8 jaar geleden
Overigens kom je ook voorbeeldbrieven op internet tegen waarin de werknemer al "gewoon" om die verhoging en rente vraagt als de werknemer te laat betaalt. Want hij heeft er recht op. Een werkgever zal die bedragen "niet altijd" uit eigen beweging betalen. Dan kan een loonvordering worden ingediend waarin die twee elementen ook worden opgenomen. Een rechter kan uitspreken dat de werkgever deze ook moet betalen. (De wettelijke rente sowieso, de verhoging kan gematigd worden). Het is wat lastig om voor die 2 zaken al in het voortraject bedragen te noemen. Hoe later de werkgever betaalt, hoe hoger die bedragen worden. Ik zou dan ook kiezen voor "alleen aankondigen" in de brief, conform het eerder genoemde briefmodel.
Computoon
8 jaar geleden
Jaaropgave: kun je vragen, niet eisen als het gaat om een dienstverband waarin in 2016 een eind gekomen is. Als je 'm volgend jaar januari ontvangt, is hij volgens de regels op tijd.
De jaaropgave die je dit jaar ontvangt in januari heeft betrekking op 2015. Loonstrook: moet wettelijk worden verstrekt bij de eerste loonbetaling en elke keer als er daarna iets verandert. De meeste werkgevers geven er standaard een bij elke loonbetaling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ook zoiets gehad, heel lang geleden. Ik werd toen niet ziek maar de werkgever 'vergat' ook uit te betalen. Een gang naar het juridisch loket met aangetekende brief was en is meestal voldoende. Men weet gewoon dat ze fout zitten en een kleine kans dat zij het winnen in een terechtzitting.
Suc6
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje wel Flevoboy, dat gevoel bekruipt me nu ook steeds dus daar houd ik me aan vast. Het vervelende in mijn situatie is echter dat ik tijdens deze laatste maand echt ernstig ziek werd waardoor ik gelijk als "klassiek geval" werd bestempeld. Maar alle feiten op een rijtje leggend sta ik inderdaad volledig in mijn recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ziet er toch naar uit dat ik een gerechtsdeurwaarder moet laten langssturen.
Kan ik de kosten hiervan laten opnemen in mijn eis?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste aangetekende brief heeft zijn vruchten afgeworpen en mijn loon is binnen! Iedereen dank voor de hulp!