Wat is het gemiddeld verbruik van warm water, voor een gezin, met stadsverwarming, in m3, per jaar?

Meestal wordt alleen weergegeven wat het totale gemiddelde waterverbruik is, incl. koud water. Water wordt dan met gas / geiser verwarmd. Ik heb stadsverwarming. Dus ik wil weten hoeveel liter (in m3) aan WARM water een gemiddeld gezin in Nederland verbruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord weet ik helaas niet, maar misschien is het handig om aan te geven, uit hoeveel personen volgens jou een gemiddeld gezin bestaat, en of ze een ligbad in huis gebruiken?

Het beste antwoord

Stadswarmte heeft geen gas of elektriciteit nodig, maar alleen warmte. Die warmte ontstaat in energiecentrales, biomassacentrales en afvalverbranders. Stadswarmte is dus nuttig gebruik van energie die anders verloren zou gaan. Bijna vier procent van de woningen in Nederland is aangesloten op stadsverwarming; meestal zijn dat flatgebouwen of andere wooncomplexen.

Warmte meten we in joules. Een gemiddeld huishouden met stadsverwarming verbruikt zo’n 34 gigajoules per jaar (een gigajoule is duizend miljard joules). Een GJ kost ongeveer 34,45 euro. Een huishouden met stadsverwarming is dus een kleine 1200 euro kwijt.

Bijna tachtig procent van de stadswarmte in een huishouden gaat naar verwarming. De rest wordt besteed aan het verwarmen van water

Toegevoegd na 4 minuten:
Op het onderstaande forum word een discussie gevoerd over het gemiddelde gebruik van het water.

Verschillende gebruikers posten hier hun waterverbruik (in m3)

http://www.citycampusmax.nl/max/forum/index.php?a=vtopic&t=359
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Per persoon kun je uitgaan van 66.3 liter warm kraanwater, het totaal 127.5.

Dat is dus ongeveer de helft. Tenzij je de wasmachine ook meetelt dan is het gemiddelde 81.8 liter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dan kom je dus uit op 25 m2 per jaar per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan koud water gebruikt een gem. gezin ongeveer 185 m3 per jaar. Is ongeveer 23,- p.m. Dan heb ik het over een gezin van 4 pers.

Bij stadsverwarming zal het warm waterdeel schat ik, rond de 150 m3 per jaar zijn.

Maar er zijn toch twee watermeters als het goed is, eentje voor het koude en eentje voor het warme water.