mag een arbo art je dwingen om te werken als pas achter komt dat je posttraumatische stress-stoornis depressief dit heb ik gekregen na zware ongeluk?

Op 27 augustus ben ik betrokken geraakt bij een bedrijfongeval met de taxi. Van beroep ben ik taxichauffeur. Tijdens mijn werk reed ik op de snelweg met 2 passagiers. De veroorzaker van het ongeluk voegde zonder knipper licht in waardoor ik hem raakte en mijn auto begon te tollen. Hierdoor werd ik door 2 andere auto's geraakt aan de zijkant. Ik werd door de brandweer eruit geknipt. Ik heb hier een zware Whiplash aan overgehouden en PTSS en depressieve klachten. Toen er door de psychiater PTSS geconstateerd was en dat er binnen kort gestart gaat worden met de EMDR behandeling of medicatie was dit een enorme schok ook omdat ik na het ongeluk niet meer de zelfde persoon ben. Zo krijg ik namelijk regelmatig woede aanvallen en ben ik vaak erg verdrietig. Ik kan ook niet tegen slecht nieuws want dan raak ik helemaal gestresst en krijg steken aan mijn hart. Ook heb ik constant het gevoel alsof er elk moment iets ernstigs kan gebeuren.
Nu is het zo dat mijn werkgever druk zet op de bedrijfsarts om mij weer aan het werk te krijgen terwijl mijn hoofd helemaal niet naar dit soort zaken staat.
Heeft iemand ervaring met PTSS en de bedrijfsarts? Mag de bedrijfsarts jou wel dwingen om weer te gaan werken? Momenteel durf ik een auto niet eens in te stappen laat staan zelf rijden. Graag hoor ik jullie mening over mijn vragen.
gr r

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Antwoorden (5)

Het hoeft niet zo te zijn dat je direct weer de auto in moet en dat je baas vervangend werk heeft, hij is namelijk verplicht om mee te werken aan een goede oplossing voor jou.

De insteek omtrent vervangende arbeid is eenvoudig, hoelanger jij niet deelneemt aan het arbeidsproces des te moeilijker wordt het om er weer in terug te keren.

Mocht het zo zijn dat de baas en arbo-arts je toch aan het chauffeurswerk willen hebben dan is de verzoek tot een second opinion op zijn plaats.

Overigens kan ook jou psychiater in deze wat betekenen, als hij aan schriftelijk aangeeft dat jij op dit moment niet in staat bent een motorvoertuig te besturen mag je zelfs niet autorijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arbo-arts is bemiddelaar tussen jou en je werkgever. Op het moment dat de arbo-arts zegt dat je iets moet doen, dan ben je in principe verplicht. Doe je het niet, kan je werkgever je beschuldigen van werkweigering en je om die reden ontslaan.
Jouw stok achter de deur zijn je huisarts en de psychiater. Mochten zij de Arbo en/of je werkgever niet kunnen overtuigen, dan kan je de bond inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je er met je arbo arts niet uitkomen dan heb je nog alltijd recht op een second opinion (om een andere arbo arts vragen). Als laatste mogelijkheid kun je het UWV vragen om een deskundigenoordeel. Zie de website van UWV waar je veel informatie hierover vindt. Let wel in sommige situaties kan de UWV geen oordeel geven. Je zal immers ook zelf zoveel mogelijk moeten werken aan je herstel. Succes!

http://www.uwv.nl/particulieren/re-integratie-werken/deskundigenoordeel/index.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arbo arts adviseert je werkgever.
De arbo arts kan je niet dwingen aan het
werk te gaan.Je werkgever wel. Je kunt
een second opinion vragen bij uwv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om jou zonder meer weer in de taxi te dwingen, dat lijkt me noch voor jou, noch voor je klanten (en daarmee ook de werkgever) gezond. Ik zou aandringen op aangepast werk, met de nodige begeleiding daarbij. Je behandelaar kan daarbij een rol spelen. Op die manier kan werkhervatting een middel zijn om langzaam (stap voor stap) weer de oude te worden.

Te lang thuis zitten (en daarmee de angst vermijden), daar wordt het niet beter van, kan ik me voorstellen. Maar laat je niet in het diepe gooien!