Wat is een goed spaarbedrag voor als je uit huis wil?

Ik sta nog niet zo lang ingeschreven dus het duurt nog even voordat ik een eigen huisje heb.

Hoeveel zou er ongeveer nodig zijn voor bijvoorbeeld een huurhuisje met 2 kamers? Natuurlijk hoeft niet alles nieuw te zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sparen
2.6K
Castle
6 jaar geleden
Gewoon zo veel mogelijk sparen want je betaald niet alleen voor huur en meubels. Ook veel dingen zoals bestek, dekens, verf, toiletpapier, borg, planten, pannen, etc kosten geld. Hoeveel je nodig hebt is moeilijk om te zeggen. Je kan bij leenbakker en ikea ook veel spullen kopen die relatief goedkoper zijn. Dus zoveel mogelijk sparen dan heb je er later profijt van want er kunnen nog al eens kosten komen waar je nog niet aan geacht had.
Castle
6 jaar geleden
geacht = gedacht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je hebt recht op eenmalige instappremie ,bv voor meubels enzo
anneliez
6 jaar geleden
instappremie? nooit van gehoord
paulus811
6 jaar geleden
dave6666 en kan ze die dan bij jou komen halen? Want de overheid geeft het niet hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had op coolblue al mijn apparatuur in 1 klap gekocht voor 1600 euro. Ik had een koelkast, 40" tv, combi oven magnetron, wasmachine, automatische prullenbak, een vaatwasser en een gaskookplaat
paulus811
6 jaar geleden
bask185, met die spullen ben je er natuurlijk nog lang niet. En als het echt goedkoop moet is 1600 euro ook geen koopje, maar gezien de automatische prullenbak zal dat niet het belangrijkst zijn geweest.

Antwoorden (1)

De aankleding en inrichting van een kleiner huis lopen toch al gauw uit op duizenden euro’s. Verf en behang zijn duurder, dan men denkt. Je hebt ook klein materiaal nodig voor het opknappen. Vloerbedekking is zo 500,- als je het goedkoop houdt en zelf legt. Gordijnen, die het echt donker maken, kosten ook een lieve duit. Als je iets kunt overnemen van de vorige huurder, ben je altijd goedkoper uit.

Dan heb je inrichting nodig voor je woonkamer, slaapkamer, keuken, badkamer en zelfs de hal. De wasmachine en koelkast zijn het duurst. Goedkoop is meestal duurkoop. Koop liever iets waar je de komende tien jaar wat aan hebt, dan dat je na vijf jaar al weer vervangen moet. Denk aan de stroomkosten: categorie A+ is de slechtste voor koelkasten momenteel, niet de beste.

Via Marktplaats, tweedehands winkels en vrijmarkten kun je enorm op verdere inboedel besparen. Denk eraan, dat alles ook nog het huis in moet kunnen. Die luxe bank past misschien niet door het smalle trappenhuis?

Als je de mogelijkheid hebt sommige dingen tijdelijk op te slaan bij familie of vrienden, kun je van vele koopjes gebruik maken. Check even in internet of dat tweedehands strijkijzer werkelijk goedkoop is, want je hebt vaak voor 20,- euro al een redelijke nieuwe.

Denk ook aan de borg. Borg is soms 1 maand en soms 2 maanden huur. Bij een huurbedrag van 425,- euro heb je dus in het laatste geval alleen al 850,- euro nodig voor de borg. Die krijg je pas terug als je verhuist, en slechts als alles zich nog in goede staat bevindt. Anders worden reparaties uit je borg betaald en kun je ernaar fluiten of slechts een klein bedrag terug krijgen.

Zelfs verhuizen kan prijzig zijn. Zelf een busje huren is het voordeligst. Kijk bij verschillende aanbieders en vraag naar de extra kosten en hoeveel kilometer je vrij hebt. Bananendozen en patatdozen bij de supermarkt en snackbar kun je gratis vragen. Die zijn goed genoeg.

Ga uit van een bedrag van minstens 5000,- Als je dan 850,- euro borg moet betalen en 150,- huur voor een verhuisbusje, heb je effectief nog maar 4000,- euro over. Zo snel gaat dat. Vloerbedekking, verf en behang: nog maar 3000,- over. Verduisterende gordijnen: nog maar 2500,- over. Koelkast, wasmachine en gasfornuis: nog maar 1500,- over…
Gaat snel, hè? Leve tweedehands meubels en aanbiedingen.

Hieronder nog wat handige links, zoals een uitzetlijst. Je hebt niet alles nodig.

Veel plezier bij alle dromen erover en alle voorbereidingen!