Mijn moeder krijgt een bijstandsuitkering, kan ze gekort worden als ik gebruik maak van kostendelerswet?

Hoi! Mijn moeder ontvang een bijstandsuitkering, & mijn broer ook wij wonen gezamenlijk in 1 huis. Ik heb geen inkomen of iets. Ik heb een kind en de vader zou graag hier willen komen in trekken. Hij heeft inkomen van 2000 ong miss soms wat meer. Ik weet dat de wet van kostedelers veranderd is naar 27 jaar. En hij is 25 jaar het is voor tijdelijk niet voor altijd. Kan iemand mij uitleggen of mijn moeder of iemand gekort word? En hoe het zit met haar huurtoeslag etc
Dankjewel

1.6K

Antwoorden (3)

Hoi, dat is een flink inkomen en daar zal het uwv zeker naar happen. Als het tijdelijk is en je hem niet inschrijft op je adres kun je het overbruggen. Als je hem wel inschrijft al is het voor korte tijd dan verandert de uitkering van je moeder. Want dat zou op het zelfde neer komen als een stel dat samen woont en een vast inkomen heeft. En jij en je kind? Ontvang je daar dan niks voor?
een jaar geleden
Of je moeder gekort wordt is afhankelijk van de vraag of je moeder met jouw vriend een gezamenlijke huishouding gaat voeren. Maw betaald die vriend mee aan de boodschappen en huur bijv. Zo nee dan wordt je moeder wss niet gekort:
'Woont u samen met huisgenoten en is er sprake van de kostendelersnorm? Dan tellen de inkomsten en het vermogen van uw huisgenoten niet mee voor het recht op bijstand.

Bent u gehuwd en woont u samen met uw partner? Of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en vermogen van diegene wel mee voor het recht op bijstand.'
Voor de huurtoeslag is inkomen vriend wel meetellend als hij staat ingeschreven op dat adres en dus dan medebewoner is:' Voor de huurtoeslag werkt het anders: als de nieuwe bewoner niet uw toeslagpartner is, wordt deze uw medebewoner. Het inkomen van de medebewoner telt dan mee voor de huurtoeslag.'
Toegevoegd op 5 maart 2023 08:36: bron
een jaar geleden
Nee, als je gebruik maakt van de kostendelerswet, wordt de bijstandsuitkering van je moeder niet gekort. De kostendelerswet is bedoeld om de kosten van wonen te verdelen tussen twee of meer personen. De bijstandsuitkering van je moeder blijft dus ongewijzigd.
9 maanden geleden