Hoe moet ik voor de huurtoeslag mijn vermogen berekenen?

Hoi, hoe moet ik voor de huurtoeslag mijn vermogen berekenen? Gewoon: bezit (spaargeld, beleggingen, etc.) - schulden = vermogen voor toeslagen Belastingdienst?

Dus bijvoorbeeld: € 10.000 spaargeld - € 1.000 = € 9.000 vermogen

Of is er nog iets van een aftrekdrempel voor schulden - zoals ook in de inkomstenbelasting van € 3.100 https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_schulden/drempel

Dus in bovenstaand voorbeeld is mijn vermogen dan € 10.000 voor de toeslagen omdat de schuld van € 1.000 niet boven de drempel komt van € 3.100

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Schuld heeft hier niets mee te maken.
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/kan-ik-huurtoeslag-krijgen
erotisi
5 jaar geleden
Hoe bedoel je dat schuld hier niets mee te maken heeft? Het vermogen is het vermogen van box 3 en daar zitten ook schulden in met inderdaad een drempel van 3000 euro.

Antwoorden (1)

Voor de toeslagen geldt hetzelfde inkomen en vermogen als voor de inkomstenbelasting. Het gaat om de waarde op 1 januari, ongeacht wanneer in het jaar je de toeslag aanvraagt. Had je op 1 januari teveel vermogen, dan heb je het hele jaar geen recht op de toeslag.

In jouw voorbeeld mag je inderdaad de 1000 euro niet aftrekken van je vermogen. Voor de huurtoeslag geldt een maximaal vermogen van ruim 30.000 euro, dus daar zit je met 10.000 alsnog ruim onder.

Bij de aanvraag iets anders invullen dan wat de werkelijkheid is heeft weinig zin. Je krijgt dan wellicht wel je toeslag, maar als je belastingaangifte over 2019 binnen is wordt je recht op toeslagen herberekend en moet je het alsnog terugbetalen als je er geen recht op had.