Hoe regel je zorg/huurtoeslag het beste als je inkomen per maand verschilt?

Mijn salaris verschilt erg per maand aangezien er een bonussysteem aan gekoppeld is. Als ik deze niet haal kan mij dit 300 a 400 euro per maand schelen. Hoe pak ik dit het handigste aan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/hoe-zorg-ik-dat-jullie-mijn-toeslag-met-het-juiste-inkomen-berekenen

Antwoorden (1)

Vraag de toeslagen aan en vul daarbij je geschatte inkomen in dat je sowieso per maand (gemiddeld) haalt. De hoogte van de toeslagen wordt na afloop van het kalenderjaar definitief berekend over het jaarinkomen. Dat je de ene maand meer verdient dan de andere maand maakt dus niet uit. Blijkt achteraf dat je wel erg veel bonussen hebt ontvangen, dan moet je waarschijnlijk (een deel van) de toeslagen terugbetalen. Houd daar rekening mee door een deel van je inkomen apart te houden als je niet veel spaargeld hebt.

Om terugbetaling te voorkomen kun je ook bij het aanvragen je verwachte jaarinkomen wat hoger schatten. Blijkt achteraf dat je toch recht had op meer toeslag dan je maandelijks hebt gekregen, dan wordt dat na herberekening nabetaald. Heb je weinig financiële reserves, dan is dit niet zo handig. Bij een maand met een laag inkomen kom je dan misschien geld te kort dat je pas maanden - of een heel jaar - later krijgt.