Neem je ongebruikte opgebouwde maanden van de WW mee als je weer werkloos word?

Ik vraag mij af als je bijvoorbeeld 10 maanden hebt opgebouwd voor de WW en je wordt werkloos dan krijg je 13 maanden WW. Stel dat je na 4 maanden weer aan de bak komt. Dan zou je nog 9 maanden opgebouwde WW niet gebruikt hebben. Kun je die meenemen als je bijvoorbeeld een jaar later weer werkloos wordt?

3.8K
Amadea
4 jaar geleden
Ja. Maar dit kan een nadeel zijn als je nu minder gaat verdienen dan in de vorige baan, want de uitkering wordt daarna op dat salaris aangepast.
ronron1212
4 jaar geleden
@Amadea een nadeel moet je dan in de ww blijven? Je bouwt een recht op met een bepaald salaris. En daar wordt naar gekeken en je ww wordt daarop bepaald.

Antwoorden (1)

Dat wordt zo niet berekend.

Bij iedere nieuwe situatie van werkloosheid wordt opnieuw bekeken of je recht hebt op ww.

Er is een uitzondering waarbij het recht op een oude ww-uitkering kan herleven.

"Als u binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, dan is herleving van uw oude uitkering mogelijk. U heeft van ons een brief gekregen toen uw WW-uitkering is stopgezet omdat u weer ging werken. In deze brief staat ook de datum tot wanneer u uw oude uitkering weer kunt terugkrijgen. Is deze datum nog niet voorbij? Dan is herleving mogelijk. Is deze datum voorbij? Dan vraagt u een nieuwe WW-uitkering aan. Wij kijken dan of u een nieuwe WW-uitkering kunt krijgen."

Als iemand vast werk heeft en dit opzegt voor nieuw werk is het aan te bevelen om dat alleen te doen als de geboden arbeidsovereenkomst uitzicht biedt op minstens 1/2 jaar werk. Anders kan het UWV "moeilijk gaan doen". Je had immers werk en daaraan is op eigen verzoek een einde gekomen.
4 jaar geleden
Drepolli
4 jaar geleden
Ik begrijp dat je moet kijken of je recht het op WW. Het gaat hier om de ongebruikte opgebouwde maanden van een vorige periode.