Als de inkomen van de partneralimentatie-ontvanger veranderd, veranderd dan ook de alimentatie?

Ik heb een vraag, stel je voor je ontvangt partner-alimentatie en je gaat meer werken, veranderd dan de partner alimentatie

11 maanden geleden
1.1K
erotisi
11 maanden geleden
Ja dat kan.
tinus1969
11 maanden geleden
Niet automatisch.
tinus1969
11 maanden geleden
Er zijn eigenlijk geen heldere regels voor partneralimentatie bij tweeverdieners.
Edraket
11 maanden geleden
Als de financiële situatie verandert moet een nieuwe alimentatieberekening worden gemaakt.
Via de rechtbank wordt deze rechtsgeldig.
Ga naar het juridisch loket en leg daar je vraag voor.
tinus1969
11 maanden geleden
Blijkbaar zijn de regels net veranderd en is de zgn (nogal schimmige)!jusvergelijking afgeschaft https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-voor-de-rechtspraak/Nieuws/Paginas/Nieuwe-berekening-partneralimentatie-geldt-vanaf-1-januari-2023.aspx

Antwoorden (1)

Als het contact tussen u en uw ex-partner nog goed genoeg is, kunt u proberen om samen tot nieuwe afspraken te komen. Om opnieuw de hoogte te berekenen kunnen jullie een herberekening aanvragen bij het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage.

De nieuwe afspraken dienen jullie schriftelijk vast te leggen in een aanvullende overeenkomst die jullie beiden ondertekenen. Deze afspraken vervangen dan de afspraken over de alimentatie in het scheidingsconvenant.

Hoogte partneralimentatie wijzigen met behulp van advocaat
Lukt het niet om samen tot een herziening van de hoogte van partneralimentatie te komen, dan kunnen jullie de hulp van een advocaat of mediator inschakelen. De advocaat maakt dan een herberekening op basis van de draagkracht en de nieuwe onderhoudsbehoefte van de alimentatievervanger. Als jullie hier beiden akkoord mee gaan, dan kan de wijziging zonder tussenkomst van een rechter worden aangepast.

Herzieningsverzoek indienen bij rechtbank
Lukt het zelfs niet om met een advocaat tot nieuwe afspraken te komen, dan kunt u een eenzijdig herzieningsverzoek indienen bij de rechtbank. U heeft dan wel een advocaat nodig die het verzoek indient. De rechter bepaalt dan of de partneralimentatie verlaagd wordt en doet een uitspraak over de nieuwe hoogte. Wijziging met terugwerkende kracht wordt meestal niet toegekend.

https://www.descheidingsadvocaat.com/partneralimentatie-verlagen-ex-meer-verdienen/
11 maanden geleden