Heb ik recht op het pensioen van mijn ex ?

Mijn ex was diplomatiek ambtenaar en is nu met pensioen. Kan ik aanspraak maken op een deel van zijn pensioen voor de jaren dat ik getrouwd was met hem? Hij is wel hertrouwd en ik niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

​Als u gaat scheiden of uw geregistreerd partnerschap eindigt, dan heeft uw ex-partner recht op een deel van uw pensioen. En u heeft recht op een deel van het pensioen van uw ex-partner. Behalve als u andere afspraken heeft gemaakt. Als u geen andere afspraken heeft gemaakt, heeft uw ex-partner recht op de helft van de opgebouwde pensioenrechten tijdens de huwelijkse periode. Dit is vastgelegd in de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding (WVPS). Het is niet verplicht om het pensioen te verdelen volgens de standaardverdeling. U kunt ook voor een andere verdeling kiezen. Het is belangrijk dat u de afspraken over de verdeling van het pensioen vastlegt in het scheidingsconvenant. Samenlevingscontract In de wet is niets geregeld over verdeling van ouderdomspensioen en/of Flexpensioen wanneer u een samenlevingscontract heeft. U bent dus niet verplicht dit pensioen met uw ex-partner te delen. Het mág wel. Als u uw samenlevingscontract bij de notaris opzegt, kunt u ook vast laten leggen of en zo ja, hoe u het pensioen verdeelt. Omdat het pensioenfonds buiten de verdeling blijft, hoeft u onderlinge afspraken niet aan ons door te geven. U moet bij uw pensionering er zelf voor zorgen dat uw ex-partner een deel van uw pensioen krijgt.

Bronnen:
https://www.pfzw.nl/FAQ/Paginas/Heeft-mijn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100