Mag je met een ww uitkering gewoon gokken en moet je de inkomsten opgeven?

Ik kon eigenlijk alleen maar artikelen over gokken met de bijstand vinden, maar stel voor je hebt een WW uitkering; moet je eventuele inkomsten dan bij het UWV melden?

Ritsuka
een jaar geleden
Lijkt mij niet verstandig

Antwoorden (3)

Ja, je mag gewoon gokken. Incidentele gokwinst hoef je niet op te geven.
Maar ben je professioneel aan het gokken dan dien je de inkomsten (minus uitgaven) wel op te geven.
De WW is een tijdelijke uitkering om werknemers tegen arbeidsinkomensverlies, bijvoorbeeld bij ziekte of werkloosheid, te beschermen.
Toegevoegd op 29 maart 2023 11:59: tekst
een jaar geleden
henkbrouwer707
een jaar geleden
Goedemiddag SimonV. Bedankt voor je reply, maar ik zie dit nergens op die pagina staan. Daarnaast de vraag wanneer je een proffesionele gokker bent?
SimonV
een jaar geleden
De WW heeft tot doel werknemers te verzekeren tegen de financiële gevolgen van werkloosheid
De hoogte van je ww-uitkering is arbeidsgerelateerd. Inkomsten die hier los van staan worden niet meegerekend, zoals alle voorbeelden op de pagina. Als je dagelijks aan het gokken bent en hier (arbeids)inkomen uit haalt, kun je zeggen dat je niet meer werkloos bent en geen uitkering meer nodig hebt. Normaliter zal een beroepsgokker echter alleen maar verliezen...
henkbrouwer707
een jaar geleden
SimonV mag ik vragen hoe je dit weet en waarom het gokken niet onder de meldingsplicht valt? Het zijn immers inkomsten die je kan krijgen. Stel voor je wint 1000 euro? Nergens staat zwart op wit dat je het dan niet hoeft te melden. Heb je eventueel een documentlinkje waar dit instaat of ander bewijs? Het staat trouwens niet tussen alle voorbeelden (achter die link) waarom zet het UWV dit er dan niet gewoon even tussen?
SimonV
een jaar geleden
Ik snap je probleem. Het UWV had het er beter even bij kunnen zetten.
Je kunt het vergelijken met inkomsten uit schenking of erfenis. Die hebben niets met arbeidsinkomen te maken. Je betaalt een WW-premie om verzekerd te zijn van deze uitkering. Je krijgt niet opeens minder omdat je vermogen stijgt.
henkbrouwer707
een jaar geleden
SimonV ik denk dat ik het begrijp. De inkomsten die je wel moet melden moeten dus echt uit arbeid voortkomen. De inkomsten die in die lijst staan hebben daar niks mee te maken en daar kan gokken dus ook onder vallen. Ja, ik ben het met u eens. Dat hadden ze zeker wel even erbij mogen zetten. Bedankt. Ik weet genoeg.
Twee dingen: bij de belasting moet je winst opgeven boven 449 euro (ook als je in totaal 500 bent verloren).
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/overige_belastingen/kansspelbelasting/ik-heb-een-prijs-gewonnen-moet-ik-nu-kansspelbelasting-betalen/ik-heb-een-prijs-gewonnen-moet-ik-nu-kansspelbelasting-betalen

Als de belasting het weet komt het de Sociale Dienst er mogelijk achter (weet ik niet).

Als u volgens de regels wilt handelen, moet u het opgeven bij de Sociale Dienst https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-in-de-bijstand (inlichtingenplicht bij wijziging in uw situatie)
een jaar geleden
Ja, je mag met een WW-uitkering gokken. De inkomsten die je hiermee verdient, moet je wel opgeven bij de Belastingdienst. Dit geldt ook voor andere inkomsten die je verdient.
10 maanden geleden