Hallo, ik ben moeder en bewindvoerder, heb ik recht op een vergoeding?

Goedemorgen, ik ben bewindvoerder en curator van mijn zoon, ik ik las dat ik recht heb op een vergoeding heb, komt dit dan uit het inkomen van mijn zoon, of van de overheid. En hoe moet ik dit aanvragen? Via de kantonrechter, maar bijlagen of formulieren kan ik niet vinden online.

mv Karin Tent

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Kaatje2019 Heb met Rechtspraak Service Centrum gebeld 088 361 61 61.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Paginas/Verzoek-tot-onderbewindstelling-.aspx
Advies:
-Vergoeding die gewoonlijk besproken en vastgesteld wordt ter zitting gelijktijdig met de benoeming van bewindvoerder, is te innen op de jaar afrekening.
-Neem contact op Tel. 085 - 007 4330 met BPI = Branchevereniging bewindvoerders https://www.bpbi.nl/ https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Contact/Veelgestelde-vragen
​Kan ik een vergoeding krijgen voor mijn werkzaamheden als bewindvoerder?
Ja, dat kan. Bij uw benoeming stelt de kantonrechter op uw verzoek de beloning vast. Voor de hoogte van deze vergoeding geldt sinds 1 januari 2015 een landelijke regeling, de Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren.
paulus811
5 jaar geleden
Sorry, maar waarom moet hulp aan een familielid gesponsord worden door de belastingbetaler? We zijn knettergek in Nederland!

Antwoorden (1)

Jazeker, deze vergoeding moet je aanvragen bij de rechter.

-----

Dit wordt betaald door de persoon die hulp ontvangt: je zoon. Kan deze dit niet zelf betalen, dan kun je een beroep doen bij de gemeente op bijzondere bijstand.

De kantonrechter die de bewindvoerder, bedoeld in artikel 435, zevende lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, benoemt, stelt diens beloning vast overeenkomstig het bepaalde in het tweede tot en met vijfde lid.

2 De jaarbeloning, inclusief onkostenvergoeding en exclusief omzetbelasting voor zover van toepassing, bedraagt:

a. voor een bewindvoerder € 1.132;

b. voor een bewindvoerder in een bewind met problematische schulden € 1.464.

wetten.nl - Regeling - Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren - BWBR0035730
Heb met Rechtspraak Service Centrum gebeld 088 361 61 61.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Paginas/Verzoek-tot-onderbewindstelling-.aspx Advies:
-Vergoeding die gewoonlijk besproken en vastgesteld wordt ter zitting gelijktijdig met de benoeming van bewindvoerder, is te innen op de jaar afrekening.
-Neem contact op Tel. 085 - 007 4330 met BPI = Branchevereniging bewindvoerders https://www.bpbi.nl/ https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Contact/Veelgestelde-vragen
​Kan ik een vergoeding krijgen voor mijn werkzaamheden als bewindvoerder?Content is visible.Click to skip. Ja, dat kan. Bij uw benoeming stelt de kantonrechter op uw verzoek de beloning vast. Voor de hoogte van deze vergoeding geldt sinds 1 januari 2015 een landelijke regeling, de Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren
Toegevoegd op 08 april 2019 11:25: tekst