Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

geen vast woon adres in nl geen werk heb ik recht op bijstand?

hoe en waar kan ik terecht ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
marjolein55
4 jaar geleden
Je kunt er misschien wel recht op hebben,maar als je geen vast woonadres en geen werk hebt zou dat niet zo makkelijk gaan.Informeer even bij Werk en Inkomen die kunnen je er alles over vertellen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In de wet is vastgelegd, dat je alleen een bijstandsuitkering kunt aanvragen, als je bent ingeschreven in de gemeente. En dat kan alleen als je een adres hebt, waarbij een postadres niet geldig is.
Maar om er voor te zorgen, dat ook mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats aanspraak kunnen maken op bijvoorbeeld een bijstandsuitkering, is er een briefadres. Dit kan het adres zijn van een familielid, of van een vriend of kennis. De gemeente, waar je je bijstandsuitkering wilt aanvragen, kan dan naar dit briefadres alle correspondentie sturen.
De persoon, van wie je het adres als jouw briefadres opgeeft, moet er dan wel voor zorgen, dat jij alle post ontvangt en moet dus wel weten dat jij dat adres als briefadres hebt opgegeven.
Aangezien de bijstandsuitkering door de gemeenten wordt verstrekt, kan je het beste contact opnemen met de gemeente, waar je het meest verblijft en je uitkering zou willen aanvragen.
Ik heb twee links toegevoegd naar de sites van de gemeentes Den Haag en Amsterdam, omdat hier duidelijk wordt weergegeven wat een briefadres is en wat je daarvoor in die gemeentes zou moeten doen.
De derde link leidt naar een file van divosa met informatie over het briefadres.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding