Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is een bedrijf verplicht een in en uit klok systeem te hebben?

Ik werk zelf in de horeca en hou mijn uren bij. Als ik op internet kijk zie ik dat ze vaak een half uur of uur langer werken niet mee berekenen.

Zelf heb ik geen hard bewijs hiervoor omdat er geen in en uit klok systeem is waar je een bonnetje na je dienst kan krijgen.

Als parttimer met een 0 uren contract is dit voor mij wel van belang.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Volgens de arbeidstijdenwet is je werkgever verplicht om een deugdelijke urenregistratie bij te houden. Dit kan digitaal, door bijvoorbeeld een in- en uitkloksysteem, maar het kan ook op papier worden bijgehouden. Het is dus niet verplicht dat je speciaal een in- en uitkloksysteem moet hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Verplicht uren bij te houden waar staat dat dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik zei; In de arbeidstijdenwet. Deze kun je vinden op het internet.
Hier een kort stukje:
''...Werknemers moeten er zelf op letten dat de wettelijke regels inzake arbeids- en rusttijden worden geregistreerd / nageleefd. Als de werknemer het vermoeden heeft dat de Arbeidstijdenwet wordt overtreden, dan kan hij of zij de werkgever hier op aanspreken. Ook is het mogelijk dat de werknemer de ondernemingsraad raadpleegt of informeert...''
ronron1212
8 jaar geleden
Het staat er dus dat het nageleefd wordt niet dat het vastgelegd moet worden op papier of systeem.
Nee, dat is het niet. Veel bedrijven hebben dan ook geen prikklok.

Sterker nog, in veel bedrijfstakken geldt een prikklok als betuttelend of overdreven controlerend.
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding