hoe weet belasting dat je geld heb gehad?

b.v. van mijn schoonvader die geld schenkt dat onder de grens is gebleven van de vrijstelling!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Amadea
8 jaar geleden
De banken zijn verplicht om de gegevens van jouw rekening aan de belastingdienst door te geven.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer de belastingdienst erom vraagt, dan geven de banken de informatie.
Beneden de 5277 euro hoef je dit niet aan de belastingdienst op te geven.

Antwoorden (1)

Dat weten ze niet. Maar ze kennen wel alle nederlandse bankrekeningen + het saldo wat er op staat per einde jaar. Die informatie moet elke bank verplicht aan hen doorgeven. Die saldi moeten in de aangifte worden vermeld (voor zover het al niet door de belastingdienst zelf is ingevuld !)

En indien de aangifte een grote verschil laat zien in de opgegeven bedragen t.o.v. aangifte vorig jaar, kan de belastingdienst om opheldering gaan vragen.

Overigens hoeft een schenking niet te worden doorgegeven onder bepaalde voorwaarden, zie de bron.

NB
Als het om echt grote of ongebruikelijke transacties gaat, hebben banken (maar ook bepaalde beroepen) ook een meldingsplicht. Maar dat is voor de "grote jongens"...