In principe is dat HBO nivo. Met universiteit kan het ook en je kunt zelfs beginnen met de goede MBO opleiding waarna je alsnog cursussen kan volgen:

Hbo-opleidingen
Met de volgende opleidingen heb je een goede opstap naar het beroep van accountmanager:
Commerciële Economie
Communicatie
Marketing Management
Media, Informatie en Communicatie
International Business and Management Studies
Management, Economie en Recht
International Business and Languages

Ook is het mogelijk om dit beroep binnen te komen met een universitaire achtergrond en een paar jaar commerciële werkervaring. Bijvoorbeeld via de studie Communicatiewetenschappen. De praktische kennis die je dan mist, kun je eventueel aanvullen met verschillende cursussen en trainingen. Dat helpt ook om in sollicitaties aan te tonen dat je geschikt bent.

Met een mbo-vooropleiding
Ook met een mbo-opleiding (liefst wel met een commerciële achtergrond) kun je accountmanager worden. Je begint bijvoorbeeld als vertegenwoordiger. Na enkele jaren werkervaring kun je vervolgens hogerop komen. Je volgt dan via je bedrijf cursussen. Daarnaast kun je ook in deeltijd een economische hbo-opleiding gaan volgen, een dergelijk diploma verhoogt je kansen aanzienlijk. Het is overigens ook voor hoogopgeleiden niet onverstandig hun carrière in de verkoop op een laag niveau te beginnen. Je leert zo de fijne kneepjes van het vak in het contact met de kleinere klanten. Zo ben je veel beter voorbereid op de grote jongens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij mijn werkgever moet je er een HBO-opleiding voor hebben.

Ik heb echter het idee, dat de functiebenaming ook wel wordt gebruikt als een flitsender synoniem voor wat we vroeger een 'vertegenwoordiger' of (commerciële) 'buitendienstmedewerker' noemden en die heb je ook in MBO-variant.

Van de site van Carrièretijger:
"Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor een aantal klanten van je bedrijf of organisatie. Je denkt met deze klanten (‘accounts’) mee en investeert op allerlei manieren in hen. Vaak word je daarbij ondersteund door een account team. Zo geef je aan je klanten advies over hoe zij bijvoorbeeld hun prestaties kunnen verbeteren of kosten kunnen besparen, zonder dat de verkoop van een bepaald product of dienst uit jouw bedrijf daar direct bij ter sprake komt. Je vindt accountmanagers in bijna alle sectoren en branches van de maatschappij."

Dat deed de 'oudewetse' vertegenwoordiger vroeger ook allemaal.
Computoon