In Nederland zijn er twee bedrijfstakken die allebei met de metaal te maken hebben. De ene bedrijfstak is Metaal en Techniek (in de volksmond kleinmetaal) en de andere bedrijfstak is Metalektro (in de volksmond grootmetaal). De scheiding tussen grootmetaal en kleinmetaal is feitelijk ingegeven door de omvang van een bedrijf. Dat was in 1947, toen de twee fondsen van start gingen. Er zat een smid op de hoek en er waren grote scheepswerven en bedrijven zoals bijvoorbeeld Hoogovens.
Sindsdien zijn de grote bedrijven kleiner geworden en kleine bedrijven opgegaan in conglomeraten. Maar het historische onderscheid bestaat nog, hoewel er dus maar weinig verschil meer tussen zit.
Amadea
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Dit heeft te maken met het aantal werk uren per week. als dit boven de 1200 uur is spreken we van groot metaal. dit komt over een met meer dan 31 werknemers. daar onder spreken we van klein metaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt.