Wat zijn de gevolgen van inwonend student voor AOW?

k ben een 19-jarige student die reeds 2 jaar woont (en ingeschreven staat) bij mijn 77-jarige opa. Afgelopen week kreeg ik een brief van de SVB, met vragen omtrent het inwonen en onze onderlinge relatie. Tot nu toe was ik in de overtuiging dat zijn alleenstaande AOW (70%) niet verlaagd kan worden naar de variant van 50% voor samenwonende, daar ik student ben. Echter ben ik hier nu niet zeker van. Kort toegelicht:

- ik woon echt bij mijn opa, dus delen wij automatisch het huis en activiteiten ( het is overigens een koophuis)
- er is geen vergoeding vanuit mij (dus geen commerciële relatie o.i.d.)

Hieruit concludeer ik dat opa (dus ik) in onwetendheid verzuimd heeft om 2 jaar geleden deze veranderende samenstelling door te geven aan de SVB (enkel ingeschreven op hetzelfde adres), waardoor bij de SVB het recht ontstaat van het terugvorderen van zo'n 8.000 euro en wellicht iets van een boete.

Echter: ook lees ik over de kostendelersnorm die nog in moet gaan (wanneer is voor mij niet eenduidig te vinden). Stel dit 'voorval' valt daaronder, dan zou deze situatie pas op een later tijdstip financiële gevolgen hebben, lijkt mij.

Overigens: er zijn eveneens bronnen die de 21-jarige leeftijd aanhouden als leeftijd voor het delen van een huishouden, al ga ik er vanuit dat dit niet klopt gezien er ook 18 jaar genoemd wordt.

Is er hier iemand die mij duidelijk kan maken wat nou de gevolgen zullen zijn/zijn voor de AOW uitkering van opa?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij ook maar 1 keer stofzuigt voor je opa, dan help je hem al, of je doet de boodschappen, of de vaat. In dat geval heeft je opa recht op 50%. Dit is te voorkomen door een kamer te huren bij je opa, maar dan mag je niets meer voor hem doen.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/samen_wonen/
fisbel
9 jaar geleden
Ja, ik kan u duidelijk maken wat de gevolgen zijn. Crea geeft feitelijk al een goede reactie. Zoals het nu (niet) geregeld is, heeft de inwoning gevolgen voor de AOW van opa. Hij zal een AOW voor gehuwden krijgen. Antwoord volgt.

Het beste antwoord

De Participatiewet betreft niet uw situatie. Lees hierover vanwege de ruimte bij reacties.

Uw opa en u hebben een ernstig probleem. U heeft een gemeenschappelijke huishouding zo te lezen. Allereerst:

Informatie van de SVB: Als u samen met iemand anders in huis woont, kunt u een (hoger) AOW-pensioen voor een alleenstaande krijgen als u samen woont met een kleinkind dat jonger dan 18 is.

U leest het goed. Het samenwonen van een volwassene met een kind dat jonger is dan 18 jaar kan leiden tot een hoger AOW-pensioen. Hoger dus dan pakweg € 14.000 bruto per jaar. Bijvoorbeeld als een grootouder samenwoont met een kleinkind dat jonger is dan 18 jaar. Ik weet niet of opa een verhoogde AOW voor alleenstaanden heeft gehad in de periode dat u nog geen 18 jaar was. Er was in elk geval wel recht op.

Als de kleinzoon 18 jaar wordt, verandert de situatie nogal. U wordt volwassen. U heeft naast eventueel inkomen sowieso middelen zoals studiefinanciering. Het maakt hierbij geen verschil hoe hoog de studiefinanciering is en of er geleend wordt of niet. U wordt nu gezien als samenwonende partners. D.w.z. dat opa niet langer een AOW voor alleenstaanden ontvangt, maar een AOW voor gehuwden.

Tenzij er vanaf het begin af aan sprake is geweest van onderhuur. Onderhuur moet bij de SVB worden aangegeven. En wordt alleen onder strikte voorwaarden geaccepteerd.
Er moet een informatieformulier worden ingevuld. Er moet een commerciële huur worden betaald aan opa, minimaal zo'n € 300 per maand, onder te verdelen in huur en kosten bijvoorbeeld € 250 en € 50. Aan te tonen met bankafschriften o.i.d. Er moet ook een huurcontract zijn. Dit mag niet achteraf worden opgesteld. Zie de modelovereenkomst huurcontract van de SVB – 1e link.
Lees u ook de algemene informatie: Wat verstaat de SVB onder samenwonen – 2e link
De SVB heeft beleidsregels opgesteld wat er verstaan wordt onder commerciele relatie – onderhuur. Zie link 3.

Conclusie: omdat u al twee jaar samenwoont zonder dat er een huurovereenkomst is, zal het zal voor u en opa niet gemakkelijk zijn met terugwerkende kracht onderhuur aan te tonen. Van onderhuur kan ook alleen sprake zijn als er zelfstandige voorzieningen zijn, zoals (minimaal) een kamer.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De Participatie wet is op uw situatie niet van toepassing. Wel van toepassing bijvoorbeeld als een zoon / dochter bij een alleenstaande ouder inwoont. Of zoon / dochter die een ouder in huis neemt. Tot nu toe krijgt de inwonende ouder in deze situatie een AOW voor alleenstaanden. Maar miv 1 juli 2016 is er het voorstel om vanwege het samenwonen de AOW voor de alleenstaande ouder te wijzigen in een AOW voor gehuwden. Dit scheelt meer dan € 300 netto per maand voor de ouder. Dit onderdeel van de Participatiewet die al per 1 januari 2015 is ingegaan, is nog niet door de Eerste Kamer aangenomen. Vanwege de grote commotie in den lande is het maar de vraag of dit onderdeel van de Participatiewet aangenomen zal worden. Er is voor acceptatie een meerderheid nodig in de Eerste Kamer. Gezien de huidige politieke constellatie zal het naar verwachting heel moeilijk zijn om een meerderheid te vinden die voor dit voorstel stemt. De SVB doet overigens voorkomen, alsof de kostendelernorm in de situatie samenwonen ouder – kind al een feit is. Dit m.i.v. 1 juli 2016 (voorstel is een jaar uitgesteld vanwege de hevige protesten tegen dit onderdeel van de wet)
Zie: https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/actueel/nieuwsoverzicht/140703_eerste_kamer_akkoord_met_kostendelersnorm.jsp
ItisILeClerc
9 jaar geleden
@ fisbel
Dit is een bijzonder interessante toevoeging. Ik begrijp dat u het hier heeft over uitzondering #2 in crea's antwoord hierboven.
fisbel
9 jaar geleden
Inderdaad. Het is tot nu toe zo dat bij samenwonen ouder (AOW-gerechtigd) en kind de alleenstaande ouder een AOW voor alleenstaanden krijgt. Het voornemen ligt er in deze situatie de AOW voor alleenstaanden te verlagen naar een AOW voor gehuwden. / samenwonenden. Dat zou betekenen dat de uitzonderingspositie ouder-kind t.a.v. de alleenstaande ouderenkorting wordt opgeheven. De Tweede Kamer heeft met het wetsvoorstel ingestemd. De Eerste Kamer bespreekt de plannen met de kostendelersnorm eind juni 2014. Als ook de Eerste Kamer akkoord gaat, zal de kostendelersnorm gaan gelden voor iedere AOW-gerechtigde die samenwoont. Zie:
http://www.zorghulpatlas.nl/zorghulpnieuws/ontwikkelingen-2013/veranderingen-aow-en-nabestaandenuitkering-anw-/

Andere antwoorden (1)

Maar even het antwoord van de SVB erbij gepakt:
Voor de SVB woont u samen als u:
samen met iemand van 18 jaar of ouder meer dan de helft van de tijd in een woning verblijft én de kosten van het huishouden deelt óf voor elkaar zorgt.
Wij noemen de persoon met wie u samen woont uw 'partner'. Dat kan uw echtgenoot, vriend of vriendin zijn, maar ook een broer, zus of kleinkind. Iemand die samen woont, krijgt een AOW-pensioen van 50% van het netto minimumloon.
Als u samen met iemand anders in huis woont, kunt u toch een (hoger) AOW-pensioen voor een alleenstaande krijgen als:
u een commerciële relatie heeft.
u samen woont met uw kind (eigen kind, stief- of pleegkind).
u samen woont met een kleinkind dat jonger dan 18 is.
Als u gaat samen wonen om iemand te verzorgen of omdat u zelf zorg nodig heeft, kunt u soms toch een AOW-pensioen voor een alleenstaande krijgen.
Als jij je opa helpt met het huishouden, of jouw opa kookt en wast voor jou, dan ben jij de partner van je opa en heeft je opa dus recht op 50% AOW
Jullie kunnen dit oplossen door een kamer aan jou te verhuren, maar daar staat tegenover dat jullie dan niets meer voor elkaar mogen doen, geen vaat, niet koken en geen boodschapje, zelfs samen eten mag niet meer. Je kunt ook een bijbaan zoeken en zo je opa toch financieel helpen, terwijl jullie voor elkaar kunnen blijven zorgen.