Kan ik door mijn autisme een uitkering aanvragen, zo ja welke?

Hoi! Ik ben een meisje van 21 jaar. Officieel studeer ik nog maar sinds ongeveer 1,5 jaar geleden staat dit op pauze. Door privé omstandigheden moest ik deze pauze inlassen, het lukte mij niet om door te gaan. In deze periode ben ik er achter gekomen dat ik autisme heb en dat dat ook de reden is dat ik niet door kon met studeren. Nu lukt dat mij nog steeds niet. Ik lig veel op bed en kan weinig prikkels aan. Als ik ‘te veel’ doe lig ik daar dagen plat van, ookal was het alleen maar eventjes mijn kamer opruimen. Ik ga er vanuit dat dit tijdelijk is en dat het beter wordt, maar ik leef nu op mijn studiefinanciering en ik twijfel of ik door wil gaan met mijn studie (gaat dat mij nog wel lukken, gaat het werkveld wel goed zijn voor mij?), maar als ik dat doe heb ik geen geld. Daarom vroeg ik mij af of ik een uitkering aan kan vragen, en zo ja welke.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.2K
Antoni
4 jaar geleden
Is er door een officieel erkende organisatie na uitgebreid onderzoek geconcludeerd dat je autisme hebt, of heb je alleen zelf een vermoeden? Dat lijkt mij wel van belang voor de verdere mogelijkheden waar je naar vraagt.
Ritsuka
4 jaar geleden
Als je een diagnose hebt gekregen, kun je hiervoor therapie volgen.
Dit kan erg goed helpen, ik heb er met mijn Asperger veel aan gehad
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb inderdaad een diagnose door een officieel erkende organisatie. En ik krijg ook therapie. Helaas werkt dat nog niet goed, maar ik ga er wel vanuit dat het uiteindelijk helpt. Daarom denk ik ook dat het nu tijdelijk is en ik uiteindelijk wel gewoon kan werken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je hebt een autistische burnout (zoek op autistic burnout op Google). Dat gaat vanzelf weer beter, maar het kan even duren. Zorg dat je multivitamines neemt (vooral B) ,en doe rustig aan. Heb je een coach?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad als iets wat ik heb! Ik heb sinds kort individuele begeleiding dus ik hoop dat dat helpt.
MasterSword
4 jaar geleden
Het is echt een andere tijd,
toen ik 17 jaar was in ( jaar 2000 )
was ik netjes van school afgestuurd. ik zat te spijbelen in school,
was het gepest worden zat
Dus bleef in de aula zitten. want iedere keer als de Leeraar koffie ging halen.
kon je bij praktijk les iets naar je hoofd gegooid krijgen.
( die mietjes doen het alleen als er geen Leeraar was. ) Toen ik 18 jaar werd kon ik gewoon een Wajong uitkering krijgen
omdat ik geen diploma had en en meerdere plekke stage lopen zijn misgegaan omdat mens mij niet accepteerde ( want ik zij gewoon alles wat ik dacht ) Als je echt autisme hebt zien ze dat aan je verleden van basisschool
en middelbare school enzovoort. En moet je echt iets mankeren,
dat je niet de maatschappij in kan. Ik kan je zeggen je wordt niet gelukkig van een uitkering.
Want sommige mensen zien je als een loser,
die profiteert van hun belasting geld. Ook al help je soms of vaak vrijwillig mensen,
geen echt werk tel je niet mee.
( En relatie kans blijft 0 )
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@cjanson
Zo.... met zo'n kort verhaaltje kun jij al een diagnose stellen.
Jij moet wel een superdokter zijn !!!!

Antwoorden (1)

Nee, je hebt geen recht op een of andere uitkering. Je hebt recht op bijstand als je niet genoeg inkomen of eigen vermogen hebt om in je levensonderhoud te voorzien. Dat kan een rol gaan spelen als je stopt met studeren.

Dit neemt niet weg dat je huidige situatie niet gemakkelijk voor je moet zijn. Sterkte!
_______

Universiteit Leiden
Als je door overmacht, zoals een chronische ziekte, tijdelijk stopt met studeren, kun in sommige gevallen in aanmerking komen voor financiële compensatie vanuit de regeling Financiële Ondersteuning Studenten (FOS).
Als je deze vertraging niet op tijd bij de studieadviseur hebt gemeld, kun je alsnog financiële compensatie aanvragen, maar moet je er rekening mee houden dat je die waarschijnlijk niet of maar deels krijgt.
Misschien heeft jouw opleiding ook zo’n regeling.