Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Omdat mensen deze maar lastig vonden, en de winkeliers ook. Daarom hebben ze afrondingsregels ingevoerd, waarbij het contante bedrag dat je moet betalen wordt afgerond op 0 of 5 cent. Die regels zijn trouwens niet verplicht en winkeliers mogen zelf weten of ze eraan mee doen. Bij de Aldi kun je bijvoorbeeld nog wel met 1 en 2 eurocent betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij Aldi nog steeds hoor.geven ook gepast terug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het in NL vooral komt omdat we dit al gewend waren van de gulden. Daar was ook de cent al afgeschaft omdat het makkelijker was.
In veel landen om ons heen worden 1 en 2 cent nog gewoon gebruikt, die snappen waarschijnlijk niet waarom wij weer anders moeten doen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik meen trouwens dat de oude gulden-centen ook werden afgeschaft omdat het metaal van de cent destijds meer waard was dan 1 cent.
Daardoor leed de overheid in feite verlies, want ze 'verkochten' metaal dat meer waard was, eigenlijk voor 1 cent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit gemakzucht!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je bij de kassa met contant geld afrekent, mag de winkelier het bedrag afronden op een veelvoud van 5 eurocent. De winkelier moet wel duidelijk aangeven met een sticker op de pui en bij de kassa dat er wordt afgerond. Deze maatregel vergroot het betaalgemak en dringt de kosten van ons betalingsverkeer terug. Het afronden geldt niet voor betalingen met pinpas of chipknip.
Munten van 1 en 2 eurocent worden daarom niet meer gebruikt om te betalen. Uitzonderingen daargelaten (Aldi).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige delen van ons land worden 1 en 2 eurocenten nog wel gebruikt! Mijn vader woont in een dorp in Noord Holland en daar betalen ze nog steeds met die muntjes, zijn portemonnee zit er vol mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In C&A kan je er ook nog mee betalen. Of in Duitsland.
Wat ik doe is sparen en alles in een keer naar de bank brengen. (met zakjes van de bank zelf) word het op je rekening gestort. Heb je er teminste wat aan :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 1 en 2 cent was de intrinsieke waarde (= waarde van het metriek waar geld van gemaakt is) hoger dan de extrinsieke waarde (=waarde wat op het geld staat gedrukt) hierdoor kostte het alleen maar geld om 1 en 2 cent te maken en leverde het niets op. Daarom bestaan deze munten niet meer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding