Kan een niet-ondertekend testament toch geldig zijn?

De broer van een vriendin is onverwachts overleden
Voor zijn overlijden is er een nieuw testament opgesteld welke nog officieel ondertekend moest worden
Er was reeds een "oud" testament maar vanwege een geplande bruiloft zou het testament aangepast worden
Nieuw testament lag al klaar maar moest alleen nog getekend worden
Broer is nu plots overleden en nu wil de notaris het "oude" testament laten gelden
Partner van broer wordt nu hierdoor buiten gesloten
Mag dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
erotisi
3 jaar geleden
zie nog onder 'informele wil' van het besluit van de staatsecretraris: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033118/2013-04-04

Antwoorden (3)

Ja.
De nieuwe akte is nog niet gepasseerd.

"Passeren is de formele handeling van het tekenen van een akte bij de notaris. Soms is het persoonlijk tekenen van de akte in het bijzijn van de notaris verplicht. Bijvoorbeeld bij het passeren van een testament. In andere gevallen tekenen mensen bij volmacht zoals de verkoper, de bestuurders en geldverstrekker. Zo hoeven zij niet op het werkelijke moment van passeren bij de notaris aanwezig te zijn."
.
Het antwoord op de hoofdvraag is nee. Het antwoord op de laatste zin van de toelichting is ja.
Toegevoegd op 19 februari 2021 18:57: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de informatie
De partner gaat in gesprek met de notaris om te kijken of er toch een andere mogelijkheid is
De “gevolgen” voor,hem zijn namelijk erg groot
Op meerdere gebieden
erotisi
3 jaar geleden
Het testament moet ook geregistreerd zijn
Helaas wel, want een testament MOET getekend zijn in bijzijn van de notaris.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Je beantwoordt zeker de laatste vraag uit de toelichting 'Mag dit?', en niet de hoofdvraag 'Kan een niet-ondertekend testament toch geldig zijn?' ?
SentWierda
3 jaar geleden
Een antwoord moet op de vraag betrekking hebben. Dit antwoord heeft met de vraag niets te maken.
Wettelijk niet een ook conform laatste jurisprudentie niet
"Wat gebeurt er nou wanneer iemand die het concept-testament heeft ontvangen komt te overlijden voordat hij het testament bij de notaris heeft getekend? Kan de inhoud van het concept-testament gelden als nieuw testament?

Die vraag kwam dit jaar aan de orde tijdens een procedure bij het gerechtshof Den Haag.
In die rechtszaak speelde de kwestie van een man die een vriend van hem tot zijn enige erfgenaam had aangewezen in zijn concept-testament. Voordat de afspraak was gemaakt voor het ondertekenen van het testament was de man inmiddels overleden.

De vriend die bekend was met het concept-testament, startte een rechtszaak met de eis dat hij (en niet de dochter van de man) zou worden aangewezen als enige erfgenaam. Als bewijs in het voordeel van die vriend werd onder meer verwezen naar een brief van de notaris dat de man die vriend tot enig erfgenaam wilde benoemen.

In de uitspraak van het Gerechtshof van 6 augustus 2019 werd de eis van de vriend toch afgewezen. Het hof stelde vast dat de man uiteindelijk niet tot ondertekening van het testament was overgegaan. Juist het nog een keer doornemen van iemands laatste wil is een belangrijke waarborg bij het opmaken van een testament. Het kan namelijk zijn dat iemand vindt dat zijn laatste wil niet op de juiste manier in het testament is vastgelegd. Verder kan het zijn dat iemand zich na het eerste gesprek bedenkt en het concept-testament toch niet wil ondertekenen.

Er kunnen dus verschillende redenen zijn waardoor het uiteindelijke testament afwijkt van het concept-testament. Daardoor stelde het hof ook in deze rechtszaak vast dat het concept-testament niet gelijk was te stellen aan een nieuw testament. Daardoor werd de vriend geen erfgenaam van de man.
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
zie nog onder 'informele wil' van het besluit van de staatsecretraris: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033118/2013-04-04