Hoe regelt mijn vriend vervanging voor zijn krantenwijk op vrijdag?

Mijn vriend bezorgt iedere dag, op zondag na, het nrc. Dit doet hij in Eindhoven, Woensel dacht ik. Hij gaat ook gewoon naar school en op vrijdag komt dat regelmatig in de knoop.

Bv: vandaag moet hij tot 9 uur 's avonds naar school, terwijl zijn krantjes voor half 7 (ook in de avond) in de bus moeten liggen. Hij doet dit normaal van ongeveer half 5 tot 6 uur.

Hij heeft al regelmatig bij zijn baas aangegeven dat hij vrijdag vaak zijn krantjes niet doen kan. Hier moest hij zelf vervanging voor regelen. Wat hij vervolgens gedaan heeft, maar zijn vervanging laat hem regelmatig in de steek. Hij heeft ook al in zijn kringen rondgevraagd of iemand die dag voor hem wilt overnemen, maar niemand kan.

Persoonlijk vind ik dat zijn baas te weinig helpt. Mijn vriend heeft gewoon schoolplicht dus als hij bv. tot 9 uur 's avonds op school moet zijn, dan moet hij dat. Hij is nog 17 jaar dus dat is verplicht.

Mijn vraag is nu: hoe kan hij dit oplossen? En is het wel oké dat zijn baas het oplossen volledig aan mijn vriend overlaat? Kan zijn baas bijvoorbeeld niet voor die ene dag een krantenjongen werven die niet een hele week doen wil?

Alvast enorm bedankt voor je reactie! Hij komt er echt niet uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In veel supermarkten hangen borden waar klanten een advertentie op kunnen aanbrengen. Ik denk dat het het beste werkt als hij iedere vrijdag afstaat aan een ander en niet voor nu en dan. Ook is een advertentie plaatsen in een nieuwsblad voor scholieren, die verspreid wordt op school soms gratis.
Ritsuka
8 jaar geleden
zo is het nu eenmaal over het algemeen bij krantenwijken, vervanging voor bijvoorbeeld vakanties of een situatie als hierboven moet je zelf regelen

Antwoorden (2)

Een deelantwoord.

Je vraagt: "En is het wel oké dat zijn baas het oplossen volledig aan mijn vriend overlaat?"

Ja. Een krantenbezorger werkt niet op basis van een arbeidsovereenkomst en heeft dus (strikt genomen) geen 'baas' maar een opdrachtgever. Krantenbezorgers werken op basis van een overeenkomst van opdracht, zeg maar een soort 'aangenomen werk' maar dan niet voor een product maar een dienst.

Dat is ook de reden dat een krantenbezorger zich mag laten vervangen door iemand anders. Als een krantenbezorger in loondienst was, zou dat niet kunnen. (Als je voor een werkgever werkt kun je niet je broer of zus sturen om te komen werken bij afwezigheid; je bent verplicht tot persoonlijke arbeidsverrichting.)

Nu je vriend dit werk heeft 'aangenomen', is hij verplicht te regelen dat iemand anders het werk overneemt. Voor de opdrachtgever is het voldoende als het juiste aantal kranten op het afgesproken moment correct bezorgd wordt. Hoe de bezorger dit regelt, moet hij zelf weten.

Als je vriend niet meer in staat is om op alle afgesproken momenten de kranten te bezorgen en ook niemand vindt die hem kan vervangen als hij niet kan, zit er niets anders op dan met dat werk te stoppen. (Uiteraard na een 'uitwerktermijn', die in de overeenkomst van opdracht zal staan.) In die tijd heeft de opdrachtgever (de uitgever van de krant) de tijd om een vervanger te vinden.
Computoon
8 jaar geleden
Vier mogelijkheden.

[ Of hij houdt er mee op. ]
Of hij geeft de vrijdag aan een ander , niet af en toe , maar iedere week, dus altijd.
Of hij neemt een andere krantenwijk , voor een ochtend krant .
Of hij neemt samen met een ander twee wijken en ieder doet de zijne en soms vervang je voor de ander, is dat geen optie?
Lijkt mij de beste, voor beide partijen. Misschien is er een collega bezorger bij deze krant die ook dit probleem heeft? Laat hem eens rondvragen . Daar kan de 'baas' misschien bij helpen, bij hem komt iedereen met zijn bezorgploblemen tenslotte .

[ Op 17 jarige leeftijd nog leerplichtig, dacht dat dit tot 16 jaar was? je bedoelt wellicht "kwalificatieplicht"? ]