Moet je voor iets betalen als je geen contract hebt ondertekend?

Hoii,
Ik heb 2 weken geleden ergens een proefabonnement genomen. Toen stond er blijkbaar in één van de vele mailtjes dat je het zelf moest opzeggen binnen die 2 weken. Ik heb daar geen herinnering meer van gehad. Nu ben ik dus te laat en moet ik een abonnement voor een jaar nemen (kosten 400 euro). Maar ik heb nergens iets ondertekend dat ik daarmee akkoord ga. Heeft een bedrijf het recht om mij nu te dwingen om het geld te betalen, of zou ik er nog onderuit kunnen komen? En mocht ik het geld niet betalen, krijg ik dan boetes? Ik ga morgen bellen met helpservice om te kijken of ik het nog kan regelen.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Rieneke1
5 jaar geleden
Ga zsm langs het juridisch loket, en wellicht heb je hier iets aan: https://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben bang dat je er gewoon aan vast zit. De voorwaarden van je “deal” stond in de mail. Welliswaar klein maar het stond er.
Als je alles eerst goed gelezen had was het niet zover gekomen. Dus helaas heb je zelf toegezegd hier in.

Antwoorden (1)

"Ik heb 2 weken geleden ergens een proefabonnement genomen."

Dát is je contract !
Mondeling, dan wel schriftelijk ben je akkoord gegaan met de voorwaarden daarin.
Het is dus érg belangrijk om goed te kijken wat daar in staat om te bepalen of je hier aan gehouden kunt worden.

Dit soort bedrijven gebruiken vaak dit soort rookgordijnen om abonnementen te slijten en je komt er erg moeilijk vanaf. Schakel vooral rechtshulp in !
Amadea
5 jaar geleden
Is het niet zo tegenwoordig dat zogenoemde stilzwijgende verlenging niet meer toegestaan is? Als je voor twee weken proef hebt gekozen dan mag dat niet zonder jouw toestemming in een jaarabonnement worden overgezet. Ik weet niet wie dit antwoord als goed heeft gemarkeerd, maar volgens mij is dit onjuist....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Amadea
Stilzwijgende verlenging mag nog steeds, maar wel is het zo dat na de vaste contractperiode (meestal een jaar) er een maximale opzegtermijn van een maand geldt.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/abonnement-opzeggen?utm_source=google&utm_medium=adwords&utm_campaign=3.S_Abonnementen_en_lidmaatschappen&utm_term=%2Bstilzwijgende%20%2Bverlenging%20%2Babonnement Die twee weken proef... Tja... bij verkoop op afstand geldt een wettelijke bedenktijd van 10 dagen. Daarin mag je altijd opzeggen. Daar komt in de praktijk nog wat marge bij voor eventualiteiten. Dus 14 dagen. Noem die 14 dagen met grote letters een "proefabonnement" en zet in de kleine(re) letters dat het om een jaarcontract gaat. Dan heb je een juridische basis die rammelt aan alle kanten, maar die het tegelijk verdomde lastig maakt om nog van zo'n abonnement af te komen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het zou fijn zijn als de vraagsteller zelf ook reageert, dan weet je ook of het om een krant, tijdschrift, sportschoolabonnement etc gaat. Ik vind de bron die je er nu bij hebt gezet, wel heel sterk! Daarom een +. Je weet inderdaad niet precies waar je op antwoord.