Hoe kan ik een Brits paspoort controleren?

Ik kwam in contact met een verhuurder die momenteel in engeland werkt.
Hij wilt zijn woning verhuren en heeft een huurcontract opgezet met onze gegevens.
Ook heeft hij een brits paspoort bijgevoegd zodat ik weet met wie ik te maken heb.

Mijn vraag is hoe kan ik dit paspoort controleren?
Is het ergens mogelijk te controleren dat de paspoort inderdaan correct is en ook bij de genoemde persoon hoort.

Een persoonlijke ontmoeting is uitgesloten.

bvd

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Als particulier kun je een paspoort vrijwel niet controleren. Enige dat je kunt doen is de echtheidskenmerken controleren. Maar of naam/foto/andere gegevens kloppen kun je niet omdat je geen toegang hebt tot de database van de Britse overheid.

Met een kopie van het paspoort kun je eigenlijk helemaal niets, want ook de echtheidskenmerken kun je niet nagaan.

Daarnaast, de situatie die jij nu omschrijft is een zeer bekende oplichterstruc! De kans is groot dat je opgelicht gaat worden. Denk dat je je geld moet overmaken met MoneyGram of Best Western; heb je daarna ook geen bewijs naar wie in de UK je hebt overgemaakt.

Daarnaast, waarom zou diegene die het verhuurt niet zelf aanwezig zijn? Wil die niet weten wie er in zijn huis gaat wonen? En vanuit de UK kun je in een dag op en neer naar Nederland. Juist het feit dat die persoon dat niet gaat doen is niet een teken dat hij jou vertrouwt maar dat hij juist niet wil dat jij weet wie hij is. Al met al, afkappen en wel per direct!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie.
Ik vond het al vreemd maar toen die persoon zijn id stuurde wist ik al genoeg.
Gelukkig ben ik niet te goed gelovig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelukkig... Succes met verder zoeken en ik hoop dat je binnenkort wel een leuk huis vindt. Enne, blijf er aan denken: "Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat ook meestal zo".