Economische crisis: geeft dit een stijging of een daling van de prijzen?

In een boek dat ik aan het lezen ben over de geschiedenis van de lange twintigste eeuw, las ik dat aan het einde van de negentiende eeuw de prijzen daalden, de winsten terugliepen en de werkloosheid toenam. Kan iemand mij uitleggen waarom in een periode van economische malaise de prijzen dalen? Dalen de prijzen als gevolg van overproductie, waar de vraag achter blijft bij het het aanbod? Als ik aan een economische crisis denk, dan denk ik juist eerder aan prijsstijgingen (inflatie)

11 maanden geleden
in: Economie
1K
SimonV
11 maanden geleden
Kan twee kanten opgaan: een economische crisis kan zowel een stijging als een daling van de prijzen veroorzaken. In het algemeen leidt een economische crisis tot een daling van de vraag naar goederen en diensten. Dit kan leiden tot een daling van de prijzen. Aan de andere kant kan een economische crisis ook leiden tot een stijging van de prijzen. Dit kan gebeuren als gevolg van een daling van het aanbod van goederen en diensten. Bijvoorbeeld, als bedrijven failliet gaan of hun productie verminderen, kan dit leiden tot een daling van het aanbod en dus tot hogere prijzen.
tinus1969
11 maanden geleden
Als vuistregel:
-stijgende prijzen veroorzaken crisis. Zie nu met stijgende energieprijzen.
-crisis veroorzaakt via vraaguitval weer dalende prijzen.

Antwoorden (1)

Dit is vaak een wisselwerking tussen verschillende factoren, en zelfs op dit moment actueel.

Door o.a. de oorlog in Oekraïne wordt er door het westen weinig gas/olie afgenomen van Rusland. Hierdoor zakt de Russische gas/olieprijs (immers er is veel minder vraag).

Het Westen zal toch elders hun gas/olie moeten inkopen, hierdoor stijgt de prijs bij de verkopende partij, immers er is meer vraag (voor hem). Zo worden de dagelijkse lasten (ook te merken in de supermarkten) voor veel mensen een stuk hoger, waardoor ze weer minder kunnen besteden aan andere dingen (denk aan bijv. het niet op vakantie kunnen gaan). Dit werkt weer door in de toeristische sector (omzetten dalen, bedrijven gaan hierdoor failliet). Dit voorbeeld is dat specifiek voor 1 branche, maar als dit op grote schaal gebeurd heb je een economische crisis.

Het is dus niet enkel een prijsstijging of daling, dit hangt van verschillende factoren af. Alles staat of valt met de verhouding tussen vraag en aanbod: is er veel vraag en weinig aanbod, dan is het aanbod duur. Is er veel aanbod en weinig vraag? Dan is de prijs laag.
11 maanden geleden