Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik nog pensioen opbouwen met waz uitkering?

Heb al 10 jaar een waz uitkering met toeslag tot het minimum,maar geen pensioen opgebouwd ,kan ik nog wat opbouwen krijg ik ergens korting omdat ik een uitkering heb,en wat kost me dit voor 13 jaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
776

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zoals de vraagsteller gemerkt heeft bouw je over een uitkering geen pensioen op. Je bouwt alleen pensioen op over loon uit arbeid. Nu kan er wel pensioen ingekocht worden door een koopsompolis of via inleg in een ander pensioen fonds. Hoeveel je mag in leggen is afhankelijk van je jaarruimte. Grof weg komt het op neer het gaat het gaat om de hoeveelheid al betaalde pensioenpremie en het verschil dat past bij je jaar inkomen.
Het heeft te maken dat je over opgebouwde pensioen geen belasting hoeft te betalen. Terwijl het wel vermogen is.
Over uitgekeerd pensioen betaal je belasting op het moment dat het daadwerkelijke uitbetaald wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt alleen pensioen opbouwen over het deel boven het minimumjaarloon. Daaronder is het staatspensioen de AOW. Dus je hebt wel recht op AOW en je betaald ook tot je AOW gerechte leeftijd hiervoor premie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding