Kan ik mijn werkgever een boete opleggen als hij te laat is met de verlenging van mijn arbeidscontract?

k heb een jaar contract. Deze verloopt 11dec. Mondeling is besproken dat deze wordt verlengd. Schriftelijk nog niets.

Mijn collega haar contract verloopt 31 dec. Zij heeft nog geen gesprek gehad en weet nog niks.

Hoe werkt het met het aanzegtermijn in de nieuwe wet werk en zekerheid. Hierin staat namelijk dat als de werkgever schriftelijk niets laat weten er een boete kan volgen als de werknemer deze in dient (na rato in hoeverre te laat met doorgeven). Maar hoe werkt dit dan? hier kan ik weinig info over vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Tja een werk gever moet een maand voor afloop AO aan geven wat hij wil . Ook bij verlenging of verlenging onder nieuwe voorwaarden . Mondeling volstaat niet het moet schriftelijk . Nou :) zo staat het in de wet . Want krijg je een email dan zou je hem niet gelezen kunnen hebben maar :) pas weer een uitspraak werkgever deed het per Whatup . Rechter vond het toch ook goed om wel de simpele reden ontvanger reageerde op het bericht en had daarmee aangegeven dat hij het had begrepen . Ja je werkgever is formeel in overtreding maar bij een verlenging zou ik hoog uit opmerken dat het beter zou zijn gewest bla bla . Want ja je relatie is ook belangrijk . Dus als men jouw toezegt we gaan verlengen en dat gebeurt ik zou zo laten en niet de wijsneus uithangen voor een maand salaris boete . Aan jou uit te betalen . Mogelijk volgens bijzonder tarief -50% . Maar verlengt hij je AO niet . Heb je 2 maanden om hem schriftelijk in gebreke te stellen . Dus dan direct een brief op poten . Succes . Ps bemoei je niet met je collega in deze kwestie . Dat is edn zaak tussen haar en haar baas .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het geval de werkgever de aanzegging vergeet dan moet de werknemer direct na de einddatum van de arbeidsovereenkomst ("ontslagdatum") aanspraak maken op die vergoeding (heel maand salaris of deel daarvan.) Doe dat per brief.

Advies is dan om die brief aangetekend te versturen, om 'misverstanden' over het al dan niet-verzonden zijn te voorkomen. (Zelf uiteraard een kopie bewaren en het bewijs van verzending.)

Toegevoegd na 27 minuten:
Op www.ontslag.nl vind je een modelbrief voor het claimen van deze "aanzegvergoeding ". Zorg ervoor dat hij uiterlijk binnen twee maanden verstuurd is.

Toegevoegd na 27 minuten:
Op www.ontslag.nl vind je een modelbrief voor het claimen van deze "aanzegvergoeding ". Zorg ervoor dat hij uiterlijk binnen twee maanden verstuurd is.

Toegevoegd na 10 uur:
(Voor de duidelijkheid: als je wel een nieuwe arbeidsovereenkomst krijg, is het natuurlijk "niet verstandig" om de vergoeding te claimen, ook al werd de aanzeggingsbrief niet of te laat verstuurd - als je althans de goede werkrelatie met de werkgever in stand wil houden...)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
AO wordt niet opgezegd maar mogelijk verlengt. . Zo lees ik de vraag . Jou antwoord gaat alleen uit van opzeggen Vd AO . Ook bij verlenging is werkgever verwijt baar bij het niet schriftelijk aangeven wat de bedoeling is . Maar of dat verstandig is in deze situatie ? Ik zou zeggen mondeling in bij zijn van getuigen zou voldoende moeten zijn . Ik denk ook dat het zo in de praktijk gaat werken bij verlenging . En dan niet een brief van he werkgever je hebt het niet opschrift betaal mij edn boete . Dat lukt je een x dan geen verlenging meer .
Computoon
8 jaar geleden
Dan heb ik de vraag anders geïnterpreteerd. Het zou erg dom zijn om die vergoeding ook te vorderen als je wel een nieuwe arbeidsovereenkomst krijgt, ook al is die te laat aangekondigd. Dat begint op misbruik van recht te lijken. Als ik werkgever zou zijn en een werknemer dat zou doen, zou mijn volgende aanzegging naar die werknemer zeker tijdig worden verstuurd, maar de werknemer zal dan niet blij worden van de inhoud van die brief.