Waarom verschilt het minimumloon per 36/38/40 urige werkweek?

https://www.minimumloon.nl/

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je minder uren werkt dan fulltime, stijgt je uurloon ook. Iemand die 20 uur werkt krijgt over het algemeen een hoger uurloon dan iemand die 40 uur werkt.
Computoon
8 jaar geleden
Bruto niet, netto waarschijnlijk wel. Als een fulltimer bruto eur 2000.- per maand verdient, dan krijgt zijn 50 procent parttime collega in verder gelijke omstandigheden eur 1000.- bruto.

Antwoorden (1)

Het lijkt onlogisch dat je, wanneer je meer uren werkt, je minder uurloon krijgt.
Ik verbaasde me daar ook over.

Het minimumloon PER UUR staat niet in de wet, volgens de rijksoverheid.
Dat komt omdat een volledige werkweek binnen bedrijven verschillend kan zijn. Voor iedereen die fulltime werkt geldt wel het minimummaandloon.
De uren die gebruikelijk zijn als Full- time kunnen per branche verschillen.

Wanneer je dan terugrekent van maandsalaris naar uurloon, dan kom je per 40 uur werkweek ongunstiger uit dan wanneer je 36 uur zou werken.

---Het minimumloon per uur staat niet in de wet. Dat komt omdat een volledige werkweek binnen bedrijven verschillend kan zijn. Voor iedereen die fulltime werkt geldt wel het minimummaandloon.------- bron.