Ben je afgestudeerd nog een student tot het einde van dat kalenderjaar?

Ben je afgestudeerd nog een student tot het einde van het kalenderjaar voor bijvoorbeeld een zorgverzekering met aanvullende studentenpolis of een bankrekening met studentenpakket?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Dit kun je vinden in de voorwaarden van de bank en de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt van de zorgverzekeraar af. Een basisverzekering voor studenten mag je aanhouden , maar voor aanvullende verzekeringen hangt het af van de verzekeraar. Een "studentenbankrekening" moet je zelf omzetten, zie de voorwaarden (per bank verschillend). In de praktijk loopt het niet zo'n vaart, maar op een gegeven moment wil je zelf iets anders, zeker als je gaat werken.
fisbel
8 jaar geleden
@compris:
Een basisverzekering mag je aanhouden? Tot de dood erop volgt? --------------------------------------------
Studentenbankrekening: moet je zelf stopzetten of de bank doet dat voor je: ING:
Als de student 30 jaar wordt of niet meer studeert wordt de rekening omgezet in een betaalrekening. SNS-bank zet deze rekening stop bij 27 jaar.
Of eerder als er 12 maanden geen studiefinanciering op de betaalrekening is gestort. Van het stopzetten krijg de student 2 maanden daarvoor bericht. Deze 2-maandentermijn geldt ook voor andere banken. Rabobank zet deze rekening stop bij 34 jaar.
ABN-AMRO bij 30 jaar,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fisbel Aanhouden tot de zorgverzekeraar (of de verzekerde) zelf wil aanpassen, maar in ieder geval tot einde jaar mogelijk, zoals aangegeven in de vraag (en ook uw eigen antwoord)

Antwoorden (1)

Zorgverzekeringen worden voor een jaar afgesloten. Als er tussentijdse wijzigingen zijn moeten deze worden doorgegeven. Zo geldt de korting voor een student alleen voor iemand die is ingeschreven bij een instelling voor HBO of WO. Aanvullende voorwaarde is meestal dat je jonger moet zijn dan 30 jaar. Als de studie wordt beëindigd en deze wijziging wordt doorgegeven, zal er premiewijziging, lees premieverhoging plaatsvinden. De verzekering door laten lopen tot het eind van het jaar, dat zal de verzekeraar niet weten en de premie blijft dan tot het eind van het jaar gelijk.

Een zelfde iets kan zich voordoen bij de collectiviteitskortingen. Die worden gegeven bij het afsluiten van de verzekering. Soms wordt er om een 'bewijs' gevraagd bijvoorbeeld het lidmaatschapsnummer en/of de collectiviteitscode. Ik ken echter genoeg mensen die al lang niet meer via hun werkgever verzekerd zijn of geen lid meer zijn van de vakbond of een andere collectiviteit onder welke noemer ze destijds de collectiviteitskorting konden realiseren. Formeel hadden ze de beëindiging van werk of het niet meer voldoen aan de collectiviteit moeten doorgeven. De korting door laten lopen zolang de verzekeraar niets doet of controleert is niet goed te praten, maar ergens nog wel te begrijpen. (het hemd is nader dan de rok)
fisbel