Hoe maak je een portfolio voor Duits , of hoe moet ik de titel doen?

Ik weet niet hoe ik de titel van mijn portfolio voor het vak Duits moet noemen...

Toegevoegd na 27 minuten:
ook weet ik niet hoe ik het moet maken de opbouw...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het woord "portfolio" heeft nogal wat verschillende betekenissen. Ik ga ervan uit dat je met jouw portfolio een overzicht wil geven van je werk en je tot nu toe bereikte resultaten bij het schoolvak Duits. Ik vond op deze website https://www.kuleuven.be/onderwijslexicon/index.php?letter=P deze beschrijving van een portfolio en neem aan dat jij een vergelijkbaar doel hebt met jouw portfolio: "Een portfolio is een door de student gemaakte verzameling van materiaal dat zijn inspanningen, vooruitgang en prestaties in een bepaald domein weergeeft. Een portfolio kan worden gebruikt om het leerproces van de student in kaart te brengen en te begeleiden (formatief) of als evaluatie-instrument (summatief). Een portfolio is voornamelijk geschikt om vaardigheden te evalueren en niet zozeer theoretische kennis. Een cruciaal element in een portfolio is de reflectie, waarin de student terugblikt op zijn sterke en zwakke kanten en werkpunten voor de toekomst." Op deze twee websites https://prezi.com/nym_pxxpkgjb/portfolio-duits/ en http://duitspftessa.webnode.nl/ vond ik een voorbeeld van een portfolio. Op beide websites hebben de portfolio’s niet echt een duidelijke aansprekende originele titel. Op de eerste website is de titel "Deutsch Portfolio" gevolgd door de naam van de maker Ester Doorlag. Op de tweede website is de titel "Duits Portfolio". Deze is gemaakt door ene Tessa de Jong. De opbouw die deze twee studenten gebruiken is als volgt: Ester Doorlag: - Einleitung - Sprechen - Lesen - Schreiben - Hören - Reflexion Tessa de Jong: - Einführung - Hören - Sprechen - Schreiben - Lesen - Rückblick De verschillende delen van hun portfolio bestaan uit een beschrijving van hun vooruitgang en worden steeds gevolgd door voorbeelden van hun werk, dus documenten die zij zelf hebben gemaakt en die als bewijs dienen voor hun vorderingen. Ook wordt hun vooruitgang aangegeven in groeidocumenten (voortgangsdocumenten), zoals rapporten en beoordelingen van toetsen. Er is verder aan het begin een inleidend hoofdstuk en aan het eind een terugblik (reflectie). De twee voorbeelden zijn digitaal. Of jij ook een digitaal portfolio moet maken, weet ik niet. Ik vind deze twee er in ieder geval erg mooi uitzien. Voor jouw portfolio kan je in ieder geval de opbouw gebruiken van deze portfolio’s. De teksten van de portfolio’s zijn deels in het Nederlands en deels in het Duits.

Bronnen:
http://duitspftessa.webnode.nl/
https://prezi.com/nym_pxxpkgjb/portfolio-duits/
https://www.kuleuven.be/onderwijslexicon/i...

http://www.intertaal.nl/Portals/Intertaal/ContentFiles/Downloadables/PDF/TeamDeutsch/TeamDeutsch_Portfolio.pdf Hier een goede site waarin wordt getoond en uitgelegd hoe je de portfolio bij kunt houden. Het is dus wel van belang dat je hem echt bijhoudt zodra je iets achter de knie hebt of mee bezig bent. Door het inzien van jouw portfolio kan je anderen laten zien wat je al kan en waar je mee bezig bent. De portfolio is dan erg handig als je bijv. naar een andere school gaat of als jouw docent/ ouders eens willen kijken wat je zoal al hebt gedaan of doet. In het Duits heet het overigens ook gewoon 'portfolio' maar meestal zeggen de kids daar onderling 'meine Mappe' in de omgangstaal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100