Als ik verwacht dat de waarde van een aandeel zal dalen en ik koop een putoptie, moet ik dan een zo hoge mogelijk of zo'n laag mogelijk getal kiezen?

Bijvoorbeeld een firma met aandelen die momenteel 47 euro kosten.
Ik verwacht dat ze de komende maand zullen dalen.
Moet ik dan een putoptie met waarde 50 kopen, of eerder een van 42?
Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Als jij een putoptie met waarde X koopt, heb je het recht het betreffende aandeel tegen de prijs X te verkopen.

Koop jij een putoptie 50, dan mag je dus dat aandeel voor € 50 verkopen. Die optie is nu al geld waard, want als je die optie bezit terwijl het aandeel € 47 waard is, kun jij een aandeel kopen voor die € 47 (gewoon op de markt), en direct verkopen voor € 50 (dat recht heb je vanwege jouw optie). De putoptie 50 zal dus nu al minimaal € 3 kosten, en de waarde zal stijgen als het aandeel in waarde daalt.

Koop jij een putoptie 42, dan is die optie nu niets waard. Je kunt nu namelijk een aandeel kopen voor € 47, en dat mag je dan verkopen voor € 42. Da's dus een slechte deal. Die optie 42 wordt pas geld waard wanneer het aandeel tot onder de € 42 daalt. Daar staat tegenover dat de putoptie 42 nu heel goedkoop zal zijn, juist omdat hij nu niets waard is en de kans dat hij ooit iets waard zal worden niet zo heel groot is.

Ik hoop dat ik hiermee het principe heb kunnen uitleggen. Voor een veel uitgebreidere beschrijving verwijs ik je naar Wikipedia, waar het goed wordt uitgelegd - zie de Bron hieronder.
Cryofiel