Ik heb een wao uitkering 80-100%. Ik doe sinds een tijdje vrijwilligerswerk. Ben ik verplicht dat te melden?

Het gaat om advieswerk voor een fonds. Ik ontvang een kleine onkostenvergoeding per kwartaal, of eigenlijk is het een declaratie van onkosten, zo staat het op mijn rekening vermeld. Deze komt niet boven de toegestane 150 euro vrijwilligersvergoeding per maand. Ik had begrepen van verschillende bronnen begrepen dat ik niet verplicht ben vrijwilligerswerk aan het UWV te melden. Dus dat tot nu toe niet gedaan. Maar nu belde ik laatst maar eens met het UWV en toen zeiden ze me dat ik WEL verplicht ben dit te melden. Klopt dat? En kan ik het alsnog met terugwerkende kracht melden? Of kom ik dan in de problemen? Ik begon in mei en ontving nu twee keer een onkostenvergoeding. Ik heb die bedragen maar apart gezet, mocht ik het moeten terug betalen aan het UWV. Graag uw advies!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit vrijwilligerswerk moet je inderdaad melden. Die euro 150.-/maand is inderdaad de 'max' voor een vrijwilligersvergoeding. Omgerekend mag er echter ook niet meer dan eur 4,50/uur zijn verdiend. Het komt erop neer dat de vergoeding in geen verhouding mag staan met de bestede tijd. Om het extreem te stellen: eur 150.-/maand voor een uur werk valt niet onder de vrijwilligersregeling. "Moet ik vrijwilligerswerk tijdens mijn Ziektewet-, WIA-, WAO- of Wajong-uitkering doorgeven aan UWV? UWV wil het weten als u vrijwilligerswerk gaat doen. Het kan namelijk iets zeggen over uw mogelijkheden. Geef het daarom altijd aan ons door als u vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Geef ook altijd aan ons door: als u meer betaald krijgt dan een onkostenvergoeding van € 150 per maand of meer dan € 1.500 per jaar. Bent u 23 jaar of ouder? Dan mag de vergoeding maximaal € 4,50 per uur zijn. Bent u jonger dan 23 jaar? Dan geldt een maximale vergoeding van € 2,50 per uur. " Toegevoegd na 1 minuut: "Hoeveel onkostenvergoeding mag ik krijgen? Soms krijgt u een onkostenvergoeding voor uw vrijwilligerswerk. De maximale onkostenvergoeding is € 150 per maand. Dit bedrag mag niet hoger zijn dan € 1.500 per jaar. Reiskosten worden hierbij niet meegeteld. Ook geldt er een maximumvergoeding per uur. Bent u 23 jaar of ouder? Dan mag u niet meer dan € 4,50 per uur krijgen. Bent u jonger dan 23 jaar? Dan geldt een maximum van € 2,50 per uur. Krijgt u niet meer dan € 150 per maand en € 1.500 per jaar? Dan heeft dit geen gevolgen voor uw uitkering. Ontvangt u een hogere onkostenvergoeding? Dan gaan wij ervan uit dat u betaald werk doet en geen vrijwilligerswerk. Wij trekken het bedrag dat u heeft ontvangen dan af van uw uitkering." Toegevoegd na 8 minuten: Wat het alsnog opgeven betreft: Houd er rekening mee dat organisaties die vergoedingen geven voor vrijwilligerswerk deze kunnen doorgeven n aan de Belastingdienst. Dat hoeven ze niet te doen als alle vrijwilligers onder de grens blijven qua vergoeding maar dit is niet altijd het geval. De kans bestaat dan dat (voor het gemak) de vergoedingen van alle vrijwllligers collectief worden opgegeven met de Opgaven uitbetaalde bedragen aan derden ("IB47"). Hoe dan ook: als je vergoeding voldoet aan de fiscale regels hoef je 'm niet op te geven op de aangifte Inkomstenbelasting.

Bronnen:
http://www.uwv.nl/particulieren/vrijwillig...

Beste mariacathy, Vrijwilligerswerk moet je inderdaad melden. Ook als je vergoeding onder het toegestane bedrag ligt. De reden dat je het toch moet melden, is dat het informatie kan geven over je mogelijkheden en je belastbaarheid. Actuele informatie hierover vind je op uwv.nl/vrijwilligerswerk Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100