Hoe kun je van weinig geld (wisselend inkomen, meestal onder het minimum) rondkomen? Hebben jullie tips?

14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! +

Het beste antwoord

websites over consuminderen
http://maghetwatminderzijn.web-log.nl/
http://www.zuinig.info/

De eerste stap bij het consuminderen is het in kaart brengen van al je uitgaven. Weet wat je waaraan uitgeeft!
Kijk eens naar je vast lasten, wonen, verzekeringen etc.
Misschien valt daarop al te besparen.
Je kunt ook direct je energieverbruik gaan bijhouden. Het verbruik van gas en elektriciteit kun je bijhouden door het wekelijks registreren van je meterstanden. Consuminderen draait vaak om inzicht en overzicht van de uitgaven en inkomsten.

Voorkom rood staan bij de bank. Het lijkt makkelijk, het kost enorm veel rente.

Ga je boodschappen doen op het eind van de dag: er wordt dan heel veel afgeprijsd.
Kijk in de supermarkt op de onderste planken: daar staan de goedkoopste artikelen.

Op de markt zijn stofjes te koop van 1 euro per meter. Maak je eigen gordijnen, kussentjes, kleren etc.

Als je iets nodig hebt, ga dan eerst eens naar een recyclingwinkel - kringloopcentrum - zoals Emmaus of "het goed" .
http://www.kringloopnet.nl/kringloopwinkels.html
http://emmaus.nl/
http://www.hetgoed.nl/
En
Houd ook deze in de gaten: http://www.gratisoptehalen.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus! Momopoyolo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi concreet antwoord met veel aanknopingspunten

Andere antwoorden (21)

Hééél goed de reclamefolders in de gaten houden.
En geen gekke dingen doen.
jc54
14 jaar geleden
Dat wordt bikkelen! Stoppen met roken. Niet meer naar de kroeg of uit eten gaan. Geen impulsieve aankopen doen bijv kleding wat je nog niet nodig hebt. Ook zelf gaan koken: kant en klare maaltijden of ff naar de Mac zijn prijzig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop je boodschappen bij winkels als de Lidl of Aldi, zorg dat je geen onnodige abonnementen hebt op tijdschriften of dure telefoonproviders. Eet verse groenten van het seizoen, dit scheelt ook een beetje. En wees creatief wat betreft je kledingkeuze, je kan best mooie kleding bij Zeeman kopen voor weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen je basis behoeften rationeel bestuderen : pasta, rijst(bij de oosterse winkels, brood, groenten, fruit (alleen seizoengebonden) en vlees of vis vlgs aanbod :geen extras. Kleding : sterke jeans en t-shirts en pulls . Het is een niet echt moeilijk maar het vergt tijd om te zoeken wat het duurzaamst is. Want je bent beter af met kwalitietsprodukten op lange termijn. heb dit in een periode van twee jaar volgehouden zonder schroom. Conclusie : alle ballast overboord, rationeel bijhouden in een schrift of excel; Pareto toepassen met 20% inspanning kun je 80 % besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal je groente en fruit op de markt. Koop je eten bij de Ah, het merk euro shopper is nog goedkoper dan de lidl en nog lekker ook. Kijk voor kleding en huisraad op marktplaats.nl of de kringloopwinkel in je buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga als eerst kijken wat je aan vaste lasten uitgeeft en kijk of je daar nog iets kunt schrappen wat onnodig is.

Kook voor twee dagen, scheelt veel in kosten, je kunt dan een dag overslaan en daarna het tweede portie eten.

Doe boodschappen bij de goedkoopste winkels.
In bovenstaande antwoorden worden ze aangegeven.

Heb je al gebruik gemaakt van de 'toeslagenwet'?
O.a. zorgtoeslag/huurtoeslag/kindertoeslag enz..
Hangt van je situatie af.
Kwijtschelding bij ontroerendgoed en waterschapbelasting?
Daar kun je allemaal voor in aanmerking komen, kijk ook goed waarvoor je allemaal een toeslag kunt krijgen!
Ga naar het CWI of UWV in je woonplaats of de instantie die uitkeringen verstrekt om te vragen waarvoor je een toeslag kunt krijgen.
Zo kan je inkomen aanzienelijk hoger worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga zowiezo kijken naar je vaste lasten, weet bijna zeker dat deze heel vaak goedkoper kunnen. Bv je internet, energie, telefoon ABO, ga ook niet onnodig bellen. Ga vaker bij mensen langs. Kijk daarna wat je maandelijks kwijt bent aan de vaste lasten. Haal die van je inkomen af. Wat e overhoud deel je door het aantal weken wat je nog te gaan hebt tot je volgende inkomen.
Kijk ook echt naar uitgaven die je nodig hebt, en wacht met andere dingen. Als je echt iets nodig hebt kijk ook eens op marktplaats etc. Of vraag in je omgeving. Bij onderstaande kun je een afspraak maken en die kijken met je mee op welke vaste lasten je heel makkelijk kunt besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens of je in aanmerking komt voor de voedselbank.
Zet je tv en andere electrische apparaten af als je ze niet nodig hebt.
Hang de was buiten ,indien mogelijk want een droogtrommel is een grote stroomvreter.
Kijk echt naar aanbiedingen,en voor kleding kun je naar de kringloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kopen spullen twee de hands, ga naar de kringloop winkel en haal daar je spullen, neem spullen over die vrienden en familie weg doen, als iets stuk is eerst repareren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er houdbare dingen in de aanbieding zijn, die je toch regelmatig koopt, koop er dan meteen een hele lading voor de komende weken. Als je wat ruimte in huis hebt om het kwijt te kunnen, kan je op die manier aardig besparen.

Ga eens kijken bij de supermarkten in je omgeving, en schrijf de prijzen op van producten die je wekelijks koopt. Zo kan je voor jezelf de prijzen vergelijken, en weet je welke producten je in welke winkel het beste kan kopen.

Zuinig zijn met energie scheelt lekker op je rekening (wel pas aan het eind van het jaar, maar toch). Zorg dat je lichten uit zijn als je weggaat, dat je apparaten altijd uit staan en niet op stand-by, en het liefst de stekker ook nog uit het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga met een gevulde maag boodschappen doen dan koop je ook geen onnodige spullen.
een gevulde maag bespaard je inpulps aankopen zoals bij de kassa's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je een mecenas hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Maak een weekmenu wat je gaat eten, en hou rekening met aanbiedingen...
2. Kook iets grotere porties, zodat je niets weg hoeft te gooien, maar twee keer van iets eet (ook goedkoper aan energiegebruik).
3. Doe je boodschappen een keer per week, en koop alleen wat op je lijstje staat.
4. Leg een voorraadje aan van houdbare spulletjes (koffie,thee,pasta,e.d.) wanneer je even wat meer verdient...dan zit je als 't even wat minder is niet zo snel knijp...
5. Brood over? Droog het aan de lucht, stamp het fijn en gebruik als paneermeel...
6. Was altijd met een volle machine. (Koop dus kleding en/of beddegoed zo dat het bij elkaar kan worden gewassen).
7. Ga eens met fietsvakantie, of trakteer jezelf op dagjes uit die niets kosten...(Liever niet naar leuke stadjes waar allerlei leuke dingen verleidelijk liggen te zijn...).
8. Als je iets leuk vindt en het wilt kopen, denkt dan bij jezelf na of je het werlkelijk nodig hebt...en loop eerst nog even een rondje...beslis niet meteen.
9. Uit eten, of uitgaan is duur, beter kun je een picknick of een etentje organiseren... er zijn tal van goedkope recepten te verzinnen... En een biefstukje thuis is net zo duur als een frikandel in een restaurantje....
10. Als je wat kunt sparen, doe dat dan... rente, al is het weinig, is extra inkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
11. Probeer overal eerst de goedkope merkloze producten van...vele daarvan zijn heel goed... en bevalt het niet dan kun je altijd duurdere kopen...

Toegevoegd na 1 dag:
Als je iets nieuws nodig hebt, bv serviesgoed, glazen, pannen of kleding, kijk dan eerst eens bij een kringloopwinkel... Ik heb jarenlang al mijn (merk)kleding bij de kringloop gehaald...evan wassen, en niemand die het ziet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onlineverdienen.info/hartmann.html
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel tips lezen op internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hou dagelijks een kasboek bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Je aanmelden op www.lekkerinhetleven.nl aantal keer per jaar krijg je kortingsbonnen die écht interessant zijn.
*Je met je AH bonuskaart online aanmelden, iedere week krijg je dan 50% kortingsbonnen.
*De meeste boodschappen bij Lidl inkopen
*Probeer een zolderopruiming te houden en een rommelmarkt afgaan (dus uitverkoop houden)
*Zoveel mogelijk op de fiets doen.
*Genieten van de kleine dingetjes in het leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop je verse groenten, vis én brood op de markt, ga op zaterdagmiddag tegen de tijd dat ze gaan afbreken.
De marktkoopman wil zijn laatste voorraad er uit hebben, over het weekend kan hij er niks meer mee, vis of dergelijke kan hij na een dag in de kraam niet meer verkopen op maandag of dinsdag, zijn eerste marktdag van de nieuwe week. Hij kan het niet meer met fatsoen invriezen, dus hij wil het kwijt tegen een habbekrats.
2-3 kilo vis waar je normaal 14-20 euro voor neertelt kost op zaterdagmiddag/ de laatste marktdag van de week, net voor het afbreken 5-7 euro.
Als je dat ook doet met de groenten, fruit en het brood heb je de basis voor je hele week al binnen. Vlees koop je bij de kilotopper.
Geen dure koffiepads meer, maar heerlijke verse filterkoffie, dat is aanmerkelijk goedkoper.
Zelf je groenten snijden, je aardappels schillen. Ik weet het is makkelijk in de supermarkt om voorgeschilde en geschoonde groenten te kopen, maar dat is 1/3 tot 1/2 duurder dan het zelf te doen.
Geen dure chips, neem pretsels /zoute sticks laag calorisch en smakelijk voor de beurs. Aanmaaklimonade i.p.v. frisdranken. Je kunt heerlijke citroenlimonadesiroop of ranja kopen voor next to nothing, je koopt er voor the fizz het goedkoopste koolzuurhoudend water bij ( 17 ct half liter ) en je hebt heerlijke priklimonade voor een fractie van de dure merk prik.

De rest van de mensen hebben je al andere tips gegeven inzake kleding en andere voorkomende zaken.

Succes met de magere tijd, hopelijk duurt het niet zo lang en wordt het snel wat stabieler qua inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg dat je sluimerverbruik enzo vermijdt.
Kopen bij lidl of aldi, geen verwarming maar een dikke pull enzovoort enzovoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naast alle andere tips hierboven is het ook leerzaam EN grappig om te neuzen op http://www.rijkerleven.com/

Sommige tips zullen je te ver gaan maar die leveren dan vast een glimlach op...

Doorloop ook even het vragenlijstje op http://rechtopgeld.nl/index.php om te zien of er nog ergens regelingen zijn om te benutten. Die site van Marieke Henselmans bevat meer tips. Haar boeken trouwens ook (even naar de bieb, op het nachtkastje leggen en af en toe een stukje lezen)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk vooral wat je nodig hebt. Je vaste lasten kom je natuurlijk niet onderuit, maar je kan altijd kijken of het goedkoper kan.

Zeg je abonnement op tijdschrift/krant/tvgids op, als je er een wilt hebben koop die dan af en toe in de supermarkt of kijk op internet.

Zeg je donaties aan goede doelen op, of beperk dit tot een. Vaak geef je aan meerdere doelen en tikt dit ook aan.

Hou nauwlettend de folders in gaten en probeer zoveel mogelijk te gaan voor de huismerken van de supermarkt.

Als je nieuwe kleding of schoenen wilt en betaalbaar wil blijven kun je naar een tweedehands zaak gaan, die hebben vaak heel veel leuke dingen voor weinig geld.