hey ik heb een vraag mijn ouders zitten bij de schuldfinancering. ik wil gaan werken maar heeft de schuldfinance de recht om mijn inkomen in te nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Interessante vraag. Mijn gevoel zou zijn dat dat niet zou moeten kunnen (jij bent immers niet verantwoordelijk voor de financiële situatie van je ouders), maar ik heb er geen verstand van, en dus is het niet meer dan mijn _gevoel_ ...
tinus1969
8 jaar geleden
@kierkegaard47; als je met elkaar in één huis woont, ben je WEL verantwoordelijk voor elkaar.
kierkegaard47
8 jaar geleden
getuige het al gegeven antwoord blijkt het er o.a. vanaf te hangen of je minder- of meerderjarig bent.

Antwoorden (1)

Als de ouders zijn toegelaten tot een WSNP-schuldentraject, zult u - als u daar toe in staat bent - inderdaad een redelijke bijdrage voor kost en inwoning aan uw ouders moeten gaan betalen. Dat moet alleen als u meerderjarig bent en niet valt onder de wet Studiefinanciering. Als er een kind is met studiefinanciering en een OV-kaart zal er niet gekort worden op het vrij te laten bedrag ouders. Anders kan het zijn als u substantiele inkomsten heeft, bijvoorbeeld meer dan € 13.000 per jaar.

Bij een inwonend kind van 18 tot 21 jaar zonder studiefinanciering zal er meestal ook geen onderhoudsbijdrage worden berekend. Tot 21 jaar geldt voor ouders een onderhoudsplicht. Als door het inkomen van het kind er voor de ouders nadelige gevolgen zijn voor bijvoorbeeld kwijtschelding gemeentelijke belasting of huurtoeslag zal het verlies van deze 'inkomsten' meegerekend kunnen worden in de berekening van het VTLB. De verwachte eigen bijdrage van het kind is dan even hoog als het verlies aan inkomsten / middelen. Lees bij bron 2 onder punt 6.1.1. van het VTLB-rapport met de berekening van het vtlb bij toepassing van de WSNP. (Recofa normen miv 1 januari 2015)

Weigert het kind een bijdrage voor kost en inwoning terwijl zijn inkomen dit wel mogelijk maakt, dan wordt het bedrag dat betaald zou kunnen worden aan kost en inwoning meegerekend bij het inkomen van de ouders. Het bedrag dat zij daardoor in handen krijgen kan daardoor kleiner worden.
fisbel