70 procent loon bij ziekte mag dat?

ik werk nu vier jaar bij een baas waar ik eigenlijk nooit ziek ben.nu loop ik in de ziektewet en dat gaat waarschijnlijk rond de zes weken duren,hij heeft geen cao.nu heeft hij laten weten dat ik over die periode maar 70% loon krijg mag niet zomaar

Toegevoegd na 2 minuten:
de vraag is dus mag dit zomaar!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag, zolang die 70% maar hoger ligt dan het minimumloon.

"Artikel 7:629 lid 1 BW geeft de werknemer een - in duur en omvang beperkt - recht op doorbetaling van loon tijdens ziekte, zwangerschap of bevalling. Als het gaat om ziekte zijn de aard en de oorzaak niet relevant."

minimumregeling

Op grond van bovengenoemd artikel geldt dat een werknemer gedurende 104 weken recht heeft op 70% van het loon bij ziekte (gedurende de eerste 52 weken heeft de werknemer tenminste recht op het minimumloon, indien dit hoger is dan 70% van zijn loon). Deze 70%-regeling betreft een minimumregeling, in een evenuteel van toepassing zijnde CAO of in de arbeidsovereenkomst kan een ruimere regeling zijn opgenomen.

feitelijke situatie

In de praktijk komt het veel voor dat werkgevers het loon tijdens ziekte vrijwillig volledig (dus voor 100%) doorbetalen aan hun werknemers zonder dat hieraan een specifieke afspraak aan ten grondslag ligt. Vaak realiseren werkgevers zich niet dat dit bij een volgend geval van ziekte tot de situatie kan leiden dat de werknemer zich op het standpunt stelt dat er nu een recht ontstaan is op een volledige doorbetaling van het loon tijdens ziekte."

http://ontslag.nl/werknemers/extra/nieuwsoverzicht/70-of-100-loon-bij-ziekte-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag en nee, je loopt nu niet in de Ziektewet... Wordt nog vaak zo gezegd maar is in jouw geval niet juist.

De Ziektewet is een Nederlandse wet die regelt dat zieke werknemers, in gevallen waarbij de loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever bij ziekte niet van toepassing is, recht hebben op een uitkering. In jouw situatie heeft de werkgever een loondoorbetalngsverplichting.

Als dat is afgesproken, mag een werkgever ook nog maximaal 2 zog. wachtdagen inhouden op het moment dat je ziek wordt.

Er zijn ook werkgevers die bijv. het eerste jaar 100% van het salaris doorbetalen en het tweede ziektejaar 70%.
Computoon